بسم الله الرحمن الرحيم

"We are not in the position to apply pressure on anyone, we are a small country. But we do express our views on things. If we think that people are practicing double standards, we just say so, whether people listen to us or not is a different matter but we feel that we have to give our comment based on the truth." -Tun Dr. Mahathir Mohamad in 'Restoring Muslim's Dignity / Menebus Maruah Ummah'. Jabatan Perkhidmatan Penerangan Malaysia. KL. 2002

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته - Blog ni berkisar tentang hal-hal berkaitan pembangunan Malaysia ke arah Wawasan 2020, terutama berkaitan pembangunan negara menurut acuan Islam. Kita mempunyai cita-cita yg besar tetapi masih berdiri pada asas yg tidak kukuh. Saat kita jatuh, baru kita sedar di mana kita berpijak. (Ilustrasi: Potret Ibnu Sina)







Sabtu, 29 November 2008

Khas untuk semua penyelidik di Malaysia

Saya mulakan dengan dengan pepatah ini:
'Dalam gelap gelita sedikit cahaya lilin besar ertinya' *
(*Saya terlupa rujukan.)
Penyelidikan bukan satu tugas yang mudah. Hakikat penyelidikan dalam dunia realiti ialah kita mencari benda yang kita sendiri tidak pasti. 'Pemandu' kita hanya hipotesis, dan setiap petunjuk yang ditemui dalam perjalanan meyakinkan kita bahawa 'pemandu' kita membawa kita ke destinasi yang benar.

Maka dalam pencarian ini, kita jangan cepat berputus asa. Sebagai kaedah memotivasi diri, kita harus ingat setiap hasil penyelidikan adalah satu penemuan, setidak-tidaknya pada kita (ilmu yang baru dipelajari), dan jika bernasib baik ilmu yang baru kita pelajari itu akan membawa kita kepada ilmu yang semua orang belum tahu. Walau sekecil (remeh) mana dirasakan penemuan itu, bak kata pepatah di atas, adalah satu 'cahaya', dan dalam keadaan gelap gelita (tanpa ilmu), sekecil mana 'cahaya' itu ia nyata amat bermakna. Maka kita harus berbangga dengan setiap hasil penyelidikan yang diperolehi, kerana kita telah menyumbang sesuatu. Hatta 'kegagalan' yang direkodkan juga dapat dijadikan rujukan kepada penyelidikan akan datang.

Penyelidik merupakan kunci utama kepada kemajuan dalam era perkembangan sains dan teknologi. Ini kerana kemajuan dinilai berasaskan kepada jumlah hasil penyelidikan yang berjaya diaplikasikan. Namun tidak bermakna penyelidikan asas tidak berguna. Walaupun belum berjaya diaplikasikan atau dikenalpasti kegunaannya, ia tetap satu 'ilmu' dan mungkin akan menjadi kunci penting kepada pembangunan negara satu hari nanti, mungkin 100 tahun lagi.

Namun begitu, sebagai penyelidik, kita tidak seharusnya lupa asal kejadian dan matlamat kita (manusia) dijadikan. Maka seharusnya kita kembali dan sentiasa berada di atas jalan yang Allah perintahkan. Jangan kerana sibuk menyelidik, ibadah yang fardhu ditinggalkan, ibadah yang sunat diabaikan. Semuanya perlu seiring, kerana agama melengkapi kehidupan, dan kehidupan memerlukan agama. Alangkah indahnya jika kita sebagai penyelidik, pada masa yang sama dapat menjadi rujukan dalam hal agama. Barulah lengkap istilah 'ulama' (orang berilmu).

Jadi dalam pada kita sibuk menyelidik, mari kita sama-sama berdoa pada Allah yang menguasai alam ini agar setiap penyelidikan kita sentiasa mendapat keberkatan dan rahmah keampunan dariNya (seperti biasa, dimulakan dengan Basmallah & Solawat atas Nabi) :

'Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah tuhan yang maha berkuasa. Yang menguasai seluruh langit dan bumi dan segala isinya. Ya Allah, jadikanlah kami dari kalangan insan-insan yang bertuah yang dapat membongkar rahsia alam yang Engkau ciptakan. Jadikanlah kami insan-insan yang terus berusaha menyumbang bakti dalam membangunkan negara dan masyarakat kami. Kami bersyukur dengan segala nikmat yang Engkau kurniakan pada kami. Berilah kami kekuatan dan semangat untuk terus berusaha. Rahmatilah usaha kami dan jadikanlah setiap usaha kami sebagai satu usaha ke arah jalan yang Engkau redhai. Mudah-mudahan, setiap sumbangan kami akan mengukuhkan lagi keimanan dan pegangan agama kami dan memperkasakan seluruh umat Islam di seluruh alam ini'. Amin. Ya Rabbal Alamin.

Jumaat, 28 November 2008

Makhluk terbaru ditemui


Mungkin lepas ini perumpamaan 'lembik macam sotong' dah tak boleh pakailah. Sotong pun ada yang bersiku ...

Website National Geographic

Allahu akbar...

-luc

Nafsu & Emosi - Perbandingan kecil agama dan sains

Apakah dia nafsu? Persoalan ini mungkin mudah dijawab oleh para ulama. Adakah nafsu diiktiraf dalam sains? Apakah pula emosi? Jarang pakar rujuk agama memperkatakan tentang emosi, kerana selalu yang dikaitkan dengan tingkahlaku buruk/baik adalah berpunca dari nafsu. Ahli sains pula lebih mudah mendefinasikan emosi berbanding nafsu.

Apakah kaitan nafsu dengan emosi? Adakah yang disebut 'emosi' dalam sains merujuk pada 'nafsu'? Nafsu selalunya dirujuk sebagai keinginan. Tapi di mana letaknya emosi dari sudut agama? Adakah sama dengan jiwa?

Post ini bukanlah bertujuan mencari kaitan nafsu dan emosi, tetapi mengkaji betapa lengkap dan 'saintifik'nya bukti agama terhadap bidang sains.

Nafsu diterangkan dengan jelas dalam Al-Quran. Bahkan menurut riwayat, nafsu adalah sejenis makhluk (Allah adalah pencipta/khaliq. SelainNya adalah makhluk). Dijelaskan dalam peristiwa bagaimana Allah S.W.T. menguji aqal dan nafsu, yang mana aqal dengan sekali soal mengakui kebesaran Maha Pencipta (Allah). Manakala nafsu 'terpaksa' melalui 3 sesi soaljawab dan siksaan sebelum mengakui kebesaran Allah.

Dari perspektif agama, apabila seseorang berbuat baik/jahat, adalah didorong oleh nafsu. Apabila kita melakukan sesuatu, bermakna kita bertindak mengikut nafsu. Aqal membantu manusia mengawal nafsu, kerana pertimbangan aqal membezakan nafsu kepada yang baik, atau buruk. Nafsu akan mempengaruhi otak, kerana otak akan membuat pertimbangan berdasarkan keinginan (nafsu).

Qa'edah mengawal nafsu diterangkan dalam Al-Quran, iaitu (1) Menggunakan aqal, dan (2) Memperbanyakkan ibadah (berzikir, berpuasa dll). Malahan, (2) ialah qa'edah berkesan membantu (1) mengawal nafsu, jika (1) kurang berkesan.

Bagaimana pula dengan emosi? Sains psikologi, umpamanya, sering mengaitkan emosi dengan sikap. Apabila berasa gembira, emosi akan mempengaruhi kita untuk melakukan perkara yang baik (atau yang disangka baik) untuk melahirkan kegembiraan. Apabila sedih, emosi sedih mempengaruhi kita untuk berdiam diri, murung atau melakukan perkara yang boleh menghilangkan kesedihan. Emosi juga mempengaruhi otak.

Tapi apakah penyelesaian mengawal emosi? Emosi dikatakan berkait dgn keseimbangan hormon dalam badan. Bagaimana nak mengawalnya? Pengamal perubatan mencadangkan supaya bertenang sebagai satu kaedah mengawal emosi. Dengan apa? Salah satu penyelesaian moden melalui penggunaan ubat penenang. Manakala qa'edah lain seperti bersiar-siar, bersenam/bersukan dll. Qa'edah spiritual adalah dengan yoga, meditasi dan sebagainya (yang haram untuk umat Islam). Manakala umat Islam digalakkan beribadah seperti berzikir, bersolat dll (yg mana adalah qa'edah mengawal nafsu).

Jadi qa'edah penyelesaian melalui agama lebih menyeluruh. Jadi mengapa sains tidak mahu menerima pendekatan agama (dan sering menafikannya)?

Perbincangan pendek ini mungkin belum mengemukakan hujah yang kukuh. Tetapi dapat menjelaskan bahawa, pendekatan agama yang kadangkala nampak seperti tidak 'saintifik' sebenarnya lebih berkesan dan lengkap. Maka pendekatan agama tidak seharusnya diketepikan dalam menerangkan bukti/hasil penyelidikan.

Ahli sains dan ilmuan Islam perlu memainkan peranan mengetengahkan cabang ilmu agama ke dalam bidang sains sebagai pelengkap. Cuma lebih banyak 'bukti-bukti sains' perlu dicari supaya membuka mata pengkaji dan ilmuan sains (yg tidak menerima 'bukti agama') agar dapat menerima ilmu yang telah lengkap tetapi 'belum saintifik' itu.

Perbezaan otak manusia

(Gambar di bawah adalah sekadar ilustrasi dan bukan dengan niat mengaibkan si mati)



Benarkah otak manusia berbeza-beza? Hmmmm.... Gambar di atas (sekitar 1890, Buenos Aires) menunjukkan tengkorak penjenayah yang dibelah untuk menilai perbezaan yang terdapat pada otak penjenayah tersebut berbanding otak manusia (baik). Hakikatnya tidak ada beza, kerana baik atau jahat seseorang bergantung pada nafsunya, dan kewarasan akalnya berfikir.

Tapi bagaimana pula perbezaan antara lelaki dan perempuan? Mungkin ada beza. Saya belum sempat nak cari maklumat, tapi jadilah untuk mengungkapkan sedikit persoalan, walaupun saya bukanlah daripada jurusan perubatan.

Hakikatnya terdapat banyak perbezaan biologi antara lelaki dan wanita, terutama yang melibatkan sistem pembiakan. Tapi adakah perbezaan ini merangkumi otak? Beberapa petunjuk memungkinkan hipotesis ini:
  1. Enzim dan hormon yang berbeza dirembeskan di dalam badan mengikut jantina. Misalnya hormon testosteron hanya pada lelaki, dan hormon paistrogen pada wanita. Perbezaan ini berlaku kerana adanya organ-organ yang mengawal kadar rembesan, dan salah satunya adalah otak.
  2. Lelaki sering dikatakan kurang memberi fokus pada sesuatu kerja yang dilakukan (cepat bosan), manakala wanita lebih tekun dan fokus pada kerja. Itu sebab sektor industri lebih suka memilih operator wanita (faktor kurang karenah pun mungkin juga). Fokus adalah hasil aktiviti otak.
  3. (kalau tak silap), wanita lebih cepat nyanyuk atau lebih ramai jumlahnya berbanding lelaki. Nyanyuk disebabkan kemampuan otak yang merosot akibat pertambahan usia dan kurangnya keupayaan reproduksi badan.
  4. Emosi wanita lebih mudah terangsang berbanding lelaki. Mungkin juga ini disebabkan kehadiran-kehadiran hormon tertentu dalam badan. Tapi, otak yang mengawal semua aktiviti badan, termasuklah bagaimana tindakbalas terhadap rangsangan emosi. Jadi otak juga terlibat
  5. ... (belum jumpa atau tak ingat)
Jadi, persoalannya, adakah benar terdapat perbezaan? Sama-samalah kita cari jawapannya.

-luc

Sabtu, 15 November 2008

Ulasan buku

Untuk pertama kali, saya akan memuatkan ulasan buku tentang penyelidikan yang saya baca. Harapnya selepas ini saya dapat memuatkan lebih banyak ulasan-ulasan seperti ini. Insya'Allah.

Tajuk: Writing The Research Paper.
Pengarang: Kuang Ching Hei, Maya Khemlani David
Jum. M/S: 64
Penerbit: Penerbit UPM (Tel:03-89468851)
Harga: RM 13.00

Buku ini memerihalkan tentang asas penyelidikan dan kaedah menulis kertas kerja penyelidikan. Ia sangat sesuai dibaca bagi mereka yang baru menceburi bidang penyelidikan, mereka yang mahu mengenali bidang penyelidikan, mahupun mereka yang berasa sukar untuk memahami bidang penyelidikan. Buku ini ditulis dengan bahasa yang mudah, tidak terlalu teknikal, dan memerihalkan penyelidikan secara umum. Namun perspektif lebih diutamakan dari sudut kajian sosial. Walau bagaimanapun mereka yang terlibat dengan bidang sains tetap boleh membacanya.

Kelemahan yang ketara adalah penulis tidak menyentuh soal kajian penyelidikan yang sebaiknya dilakukan bagi penyelidikan yang baharu, dan tidak pernah dilakukan. Mungkin penulis menumpukan fokus kepada pelajar yang baru berjinak-jinak dengan penyelidikan dan sebagai satu pengenalan, sekadar menggalakkan mereka melakukan apa saja penyelidikan yang dirasakan sesuai.

Walau bagaimanapun, saya mencadangkan anda membacanya. Harga yang agak murah, tips-tips yang berguna dan praktikal, diselitkan dengan komik-komik sampingan, contoh-contoh semasa, tidak membosankan dan tidak terlalu teknikal. Sangat sesuai dibaca sebagai pengenalan kepada bidang penyelidikan dan penulisan kertas kerja penyelidikan.

Penilaian: **** (4/5)

p/s: Saya ambil masa 4-5 jam untuk membacanya.

Jumaat, 14 November 2008

Pembangunan Tamadun : Antara Agama dan Kemajuan

Sekadar hendak mengulas isu berikut:

sumber:
Elaun guru Kafa naik Januari

KUALA LUMPUR: Elaun guru Sekolah Rendah Agama (SRA) dan Kelas Fardu Ain (Kafa) di Wilayah Persekutuan dinaikkan kepada RM1,000 hingga RM1,200 sebulan mulai 1 Januari depan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata elaun guru itu yang pada masa kini RM500 sebulan, tidak dinaikkan sejak 22 tahun lalu.

Katanya, mereka layak untuk diberi elaun setimpal memandangkan kadar inflasi yang meningkat setiap tahun dan ia adalah penghargaan dan pengiktirafan kepada pejuang Islam.

"Kenaikan ini kerana menyedari selama ini paras gaji dan kedudukan pegawai agama (guru agama) tidak mendapat pengiktirafan yang sepatutnya dan terlalu berhati-hati untuk membelanjakan gaji atau elaun mereka yang menegakkan syiar Islam," katanya selepas merasmikan Majlis Ihtifal Perdana dan penyampaian Sijil Tadika Islam Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) di sini, semalam.

Majlis yang julung kali diadakan di Wilayah Persekutuan itu dihadiri 2,900 pelajar daripada 5,662 Tadika Islam JAWI dan MAIWP menamatkan alam tadika.

Ahmad Zahid yang juga Pengerusi MAIWP berkata, oleh kerana kutipan zakat MAIWP mencecah RM200 juta setahun maka adalah munasabah guru berkenaan mendapat kenaikan elaun.

Sehubungan itu, katanya, negeri lain digalakkan mencontohi MAIWP untuk menaikkan kadar elaun guru SRA dan Kafa di bawah jabatan agama Islam negeri masing-masing.

Ahmad Zahid berkata, sebanyak 625 jawatan guru tadika di Wilayah Persekutuan diperlukan dalam tempoh lima tahun akan datang (sehingga 2012) bagi menampung keperluan guru sedia ada yang pada masa kini seramai 278 orang.

Beliau berkata, MAIWP juga akan menaik taraf Tadika Islam Jawi dan MAIWP yang kini berjumlah sebanyak 78 buah.

"Jika selama ini tadika Islam hanya menumpang di masjid, flat dan dewan orang ramai, maka premis tadika Islam yang lebih baik dan mesra akan dibangunkan," katanya. - Bernama
Perhatian yang diberikan oleh menteri yang berkenaan sewajarnya dijadikan contoh oleh pemimpin-pemimpin masyarakat yang lain, dan seharusnya dihargai. Bayangkan sejak 22 tahun tidak pernah mendapat kenaikan gaji. Walhal para pendidik SRA dan KAFA memainkan peranan penting dalam memastikan generasi muda terus dibekalkan ilmu akhirat yang cukup (selain sumbangan pusat pendidikan yang lain yang seumpamanya). Peranan mereka jelas begitu penting, di saat generasi muda terdedah kepada gelombang globalisasi yang mudah menghanyutkan mereka yang lemah imannya.

Justeru usaha ini merupakan satu pembaharuan ke arah memantapkan sistem pendidikan asas Islam di Malaysia, kerana kenaikan gaji akan menjanjikan jaminan sumber pendapatan lebih baik kepada tenaga pendidik KAFA. Ini sekaligus memberi mereka semangat untuk lebih tekun mendidik dan menggalakkan mereka memberi fokus kepada pengajaran, bukan sibuk mencari pendapatan sampingan. Satu lagi kebaikannya adalah dapat menarik perhatian lebih ramai golongan yang mencari kerja, dan membolehkan pihak yang menguruskan SRA dan KAFA memilih tenaga pengajar yang benar-benar berwibawa dan berkebolehan, tidaklah sekadar mengajar bagai 'melepas batuk di tangga'.

Namun perkembangan ini hanya berlaku di bawah wilayah tadbiran MAIWP. Diharapkan negeri-negeri lain mengambil pendekatan yang sama dalam memantapkan lagi sistem pendidikan Islam di negara ini.

p/s: Teringat waktu saya sekolah, ustazah di SRA, pagi 'mengajar' (menoreh) pokok getah, petang mengajar kami.

Terbaru (4 Dis 2008) - PUZPP (Pusat Urus Zakat Pulau Pinang) mengambil pendekatan yang sama dengan MAIWP dengan menaikkan elaun guru agama dan KAFA sebanyak 50%. Syabas dan terima kasih atas kesedaran pihak berkenaan terhadap kepentingan agama pada tamadun.

Khamis, 13 November 2008

Pembudayaan dan Pemerkasaan Bahasa

Semalam saya selesai menghadiri seminar Antarabangsa Linguistik & Pembudayaan Bahasa Melayu ke 4 di FBMK, UPM. Seminar yang berlangsung selama 2 hari ini mengungkapkan hasil-hasil kajian terkini berkenaan bahasa Melayu. Menariknya, ketika seminar ini saya berpeluang mendengar pembentangan kertas dasar oleh Prof Emiritus Dr Abdullah Hassan. Itulah pertama kali saya mendengar pembentangan beliau. Sungguh menggagumkan. Tanpa pergerakan badan yang banyak dan dengan gaya bersahaja, beliau memperlihatkan ketokohan sebagai seorang yang ahli dalam bahasa Melayu. Gaya ucapan, lenggok bahasa dan susunan kata beliau menarik perhatian saya untuk mendengar sepanjang 1 jam pembentangan (malangnya, terganggu dek seorang 'jurujual' di sebelah saya yang mengambil kesempatan menjual buku, dan mendakwa dia seorang tokoh bahasa. memalukan!).

Prof Abdullah membentangkan kertas dasar berkenaan 'berbudi bahasa' yang benar-benar memberi kesan pada diri saya. Antara isi yang disampaikan adalah betapa pentingnya 'berbudi bahasa dalam berbahasa'. Pertuturan juga dikatakan berkait rapat dengan pencapaian akademik seseorang. Menurut Prof Abdullah daripada hasil kajian ringkas, terdapat korelasi menunjukkan penggunaan bahasa yang baik dapat membantu pencapaian seseorang. Namun Prof. Abdullah berpendapat hal berkenaan masih sebagai andaian dan belum dibuktikan.

Sememangnya berbudi bahasa itu sangat penting. Selain membudayakan bahasa yang betul, berbudi bahasa mencerminkan keperibadian seseorang. Kita boleh nilai peribadi seseorang daripada gaya percakapannya. Misalnya, menurut Prof Abdullah, nama gelaran perlu dipraktikkan dengan betul dan tidak dipandang remeh. Penggunaan nama gelaran boleh menjadi kayu ukur budi bahasa seseorang. Panggilan 'pakcik' dan 'abang' tidak boleh digunakan untuk orang yang berpangkat lebih tinggi, misalnya kepada ketua di pejabat. Sebaliknya panggilan lebih formal seperti 'Dr', 'Datuk', 'Encik' harus digunakan. Ini mencerminkan rasa hormat kita pada mereka, secara tak langsung 'mengambil hati'. Ini adalah contoh 'berbudi bahasa dalam berbahasa' yang dibentangkan oleh Prof Abdullah.

Dalam soal membudaya dan memperkasakan bahasa Melayu, wajar diambil perhatian. Mutakhir ini bahasa Melayu semakin kurang mendapat tempat di kalangan masyarakat. Ini kerana masyarakat lebih senang dan cenderung untuk mengujarkan bahasa Inggeris sebagai bahasa harian. Natijahnya, budaya negatif (khususnya yang telah popular di Barat) lebih mudah menular melalui pembudayaan bahasa. Bahasa kesat dan lucah secara senyap mempengaruhi remaja menjadi liar dan biadap. Hakikat ini tidak boleh dinafikan. Justeru dalam membendung gejala negatif, salah satu cara adalah dengan cara mempromosi bahasa Melayu yang kaya dengan nilai positif, misalnya unsur berbudi bahasa yang dinyatakan di atas. Bukan sahaja dapat membendung masalah sosial, malah dapat memartabatkan semula bahasa Melayu.

Kebetulan akhbar Berita Harian (online) hari ini melaporkan isu berkaitan bahasa, seperti berikut: Sumber: (BH Online, 13 Nov 2008)
'Usah pinggir BM dalam subjek Sains, Matematik'
Tun Rahman Ya'kub bantah pengajaran guna bahasa Inggeris

Oleh Matzidi Dris
mzidi@bharian.com.my

KUCHING: Bahasa Melayu akan menjadi bahasa melukut di tepi gantang jika Kementerian Pelajaran meneruskan keputusan pengajaran mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

Bekas Menteri Pelajaran, Tun Abdul Rahman Ya'kub, yang membantah keputusan itu sekeras-kerasnya, berkata bahasa Melayu tidak sepatutnya dipinggirkan dalam pengajaran kedua-dua mata pelajaran berkenaan.

Beliau yang juga bekas Ketua Menteri Sarawak berkata, setakat ini tiada bukti bahawa pengajaran mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu tidak dapat bersaing hingga ke peringkat lebih tinggi.

Katanya, sejak dasar Bahasa Kebangsaan dilaksanakannya pada 1970, kedua-dua mata pelajaran itu diajar dalam bahasa Melayu bermula Tahun Satu hingga Tingkatan Enam, malah ramai yang bergelar pakar dalam Sains dan Matematik di negara ini sekarang, mempelajarinya dalam bahasa Melayu.

"Jadi, langkah Kementerian Pelajaran mengajar kedua-dua mata pelajaran itu dalam bahasa Inggeris yang dilaksanakan sejak tiga tahun lalu harus ditentang.

"Saya membantah keputusan itu sekeras-kerasnya dan pihak berkaitan perlu mengajar kedua-dua subjek itu semula dalam bahasa Melayu," katanya selepas berucap pada majlis Wacana Ilmu bertajuk Pembangunan Pendidikan di Sarawak, anjuran Institut Aminuddin Baki di Pusat Maklumat Islam (PMI) di sini, semalam.

Abdul Rahman berkata, beliau tidak melarang warga negara ini mempelajari bahasa lain, termasuk bahasa Jerman, namun tidak setuju kedua-dua subjek itu diajar dalam bahasa Inggeris kerana ia akan memberi kesan mendalam kepada murid-murid yang mempelajarinya terutama peringkat rendah.

Selain itu, katanya, langkah berkenaan akan menimbulkan pelbagai masalah berkaitan termasuk kos yang tinggi bagi menyediakan tenaga pengajar yang dapat menarik murid mempelajari kedua-dua mata pelajaran berkenaan.

Beliau yang juga bekas Yang di-Pertua Negeri Sarawak berkata, orang politik tidak sepatutnya campur tangan dalam soal bahasa, sebaliknya menyerahkannya kepada pakar bidang itu membuat keputusan.

Katanya, sebarang keputusan yang hendak dibuat harus dirujuk kepada beberapa pakar dalam bidang berkenaan bagi mengelakkan sebarang kekeliruan.

Terdahulu dalam ucapannya, Abdul Rahman berkata ketika menjadi Menteri Pelajaran pada 1970-an, negara berdepan dengan kekurangan guru Sains yang kritikal.

Katanya, bagi mengatasi masalah itu, beliau pergi ke Indonesia untuk mendapatkan kerjasama dengan meminjamkan seberapa ramai guru Sains selama tiga tahun untuk bertugas di sekolah di negara ini.

"Hasilnya amat membanggakan dan ramai guru dari Indonesia enggan pulang ke tanah air mereka selepas tempoh tiga tahun berakhir kerana mereka selesa dengan keamanan dan perpaduan di negara ini," katanya.

Abdul Rahman berkata, mentaliti pemimpin Melayu Sarawak pada zaman penjajah rajah kulit putih ialah tidak mahu melihat orang Melayu mendapat pendidikan sempurna kerana khuatir akan menyaingi mereka.

Selain itu katanya, masalah kewangan dan sikap tidak yakin kepada kemampuan diri sendiri menyebabkan ramai di antara mereka tidak melanjutkan pelajaran.

Bukanlah bermakna bahasa lain misalnya bahasa Inggeris harus dipinggirkan. Cuma bahasa Melayu mempunyai nilai murni dan unsur kebudayaan yang dapat memupuk masyakat dengan nilai yang positif. Ini sekaligus mendorong bahasa Melayu sesuai untuk dijadikan bahasa ilmu, kerana bahasa Melayu itu sendiri bersifat mendidik. Maka wajarlah sekiranya bahasa Melayu dibudayakan dan diperkasakan semula menjadi bahasa yang utama. Jika boleh menjadi bahasa utama di rantau Asia Tenggara.

p/s: sedikit sebanyak kesan menghadiri seminar bahasa ;)

Rabu, 5 November 2008

Bahasa Melayu dan Penyelidikan

Bila Tun Dr Mahathir bercakap pasal Bahasa Inggeris utk Sains dan Matematik, ramai pejuang bahasa 'menentang'. Hujah mereka, ramai budak Melayu tak dapat faham. Ramai pelajar luar bandar yang akan ketinggalan. Bahasa Melayu akan terpinggir. Aku tak kata mereka salah, dan Tun pun tak salah. Semua betul. Mungkin perlu ada satu kajian terperinci dan menyeluruh utk menjayakannya. Bukan secara add-hoc sampai semua bergaduh!

Bagi aku Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris ada peranan dan kepentingan masing-masing. Bila buat research aku perlu bahasa Inggeris sbb komuniti research lebih utamakan bahasa Inggeris. Kalau tidak, yg Jepun sembang dgn Jepun, Finland dgn Finland dan Amerika dgn Amerika. Bagi komuniti penyelidik, bahasa Inggeris penting dalam komunikasi antarabangsa.

...Bahasa Melayu dulu tak la penting sangat bagi aku. Aku ingat lagi waktu form 5, cikgu BM aku (tima kasih cikgu Maznan, MRSM Serting) penah denda aku sbb tak buat homework. Kalau kelas BM mmg antara kelas yg paling bosan. Cikgu lawak cane pun, aku bosan bila fikir bab bahasa. Tapi itu dulu. Ok sambung...

In fact, sekarang aku buat research bidang Computational Morphology. Tak tau la korang penah dengar ke tak. Aku penah dengar, sbb aku dah buat research hahaha. Kalau dulu perkataan 'kata kerja' pun dah buat aku tidur, skrg benda ni la yg buat aku celik mata sampai 3-4 pagi.

Bahasa Melayu ni menarik sebenarnya. Baru sekarang aku respek pengkaji-pengkaji bahasa Melayu, sbb kalau diorang tak buat kajian, haram payah aku nak dapat rujukan. Sebenarnya Bahasa Melayu ni cantik. Korang kaji la, dan hayati. Sbb walaupun aku bidang sains (komputer), makin lama aku kaji Bahasa Melayu, baru aku tau kat mana kecantikannya.... jatuh cinta, siot!

-luc

Ahad, 2 November 2008

Menjaga kebersihan - kebangkitan era Mahadeiji

Islam mengajar umatnya supaya sentiasa menjaga kebersihan. Hadis Nabi Muhammad S.A.W pun ada sebut (maksudnya) : 'Kebersihan adalah sebahagian daripada iman'. Di samping kita menjaga kebersihan jiwa dan badan kita, kita juga perlu jaga kebersihan alam sekitar utk kesejahteraan bersama.

Aku nak komen pos Tun Mahathir dalam blognya, pasal 'sampah' (http://test.chedet.com/che_det/2008/11/snippets-18.html). Aku tertarik apabila Tun ambil contoh budaya orang Jepun dan persepsi mereka terhadap sampah bila memperkatakan tentang penggunaan incenerator di Malaysia. Sejak dulu lagi Tun mmg minat dengan Jepun.

Kalau kita semak balik berkenaan usaha memelihara dan memulihara alam sekitar mutakhir ini (cth. perjanjian Kyoto), sememangnya Jepun yang byk bagi sumbangan pada peringkat global. Amerika Syarikat yang kononnya maju dan memperjuangkan keamanan dunia, tak sanggup turut serta. kenapa? Aku mmg tak peduli dengan AS sbb mereka sememangnya byk beretorik a.k.a. cakap tak serupa bikin (aku pun lebih kurang). Cuma kenapa pula Jepun yang dah maju nak menjaga alam sekitar? Kalau difikirkan, pembinaan teknologi dan menjaga alam sekitar merupakan usaha berbentuk kontra. Hakikatnya, teknologi hingga sekarang lebih byk memusnahkan alam sekitar berbanding membina.

Ini sebenarnya berkaitan dengan budaya dan corak kehidupan masyarakat Jepun yang berdisiplin. Satu sebab lain adalah sifat kontra teknologi/alam semulajadi memberi cabaran utk bagaimana nak membolehkannya bergerak seiring. Jadi Jepun sebenarnya menyahut cabaran ini, sekaligus menunjukkan pemikiran mereka yag jauh ke depan. Sepatutnya, umat Islam boleh buat lebih baik daripada apa yang orang Jepun dah buat.

Japanese flag. Copyright (c). Allright reserved.
(tah sapa punya tah)

Apa yg penting, (1) orang Malaysia patut mencontohi sikap Jepun yang perihatin dgn alam sekitar, dan sebaiknya berusaha memelihara alam sekitar seperti yg mereka lakukan; dan (2) Mencontohi corak pemikiran yang sentiasa berusaha untuk kemajuan (dgn cara yg baik). Kalau Jepun bangkit ketika era Meiji, Malaysia pula bangkit pada era Mahadeiji.

-luc