بسم الله الرحمن الرحيم

"We are not in the position to apply pressure on anyone, we are a small country. But we do express our views on things. If we think that people are practicing double standards, we just say so, whether people listen to us or not is a different matter but we feel that we have to give our comment based on the truth." -Tun Dr. Mahathir Mohamad in 'Restoring Muslim's Dignity / Menebus Maruah Ummah'. Jabatan Perkhidmatan Penerangan Malaysia. KL. 2002

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته - Blog ni berkisar tentang hal-hal berkaitan pembangunan Malaysia ke arah Wawasan 2020, terutama berkaitan pembangunan negara menurut acuan Islam. Kita mempunyai cita-cita yg besar tetapi masih berdiri pada asas yg tidak kukuh. Saat kita jatuh, baru kita sedar di mana kita berpijak. (Ilustrasi: Potret Ibnu Sina)







Khamis, 22 Oktober 2009

Benarkah Islam menghalang produktiviti?

(Siri MEMBANGUN BERSAMA ISLAM - bhgn 1)



Umat Islam pernah menjadi tamadun yang paling produktif di kalangan masyarakat dunia. Mereka yang rata-rata dari kawasan benua Arab dan Afrika menguasai pelbagai bidang dan ilmu hingga membolehkan mereka dianggap golongan yang maju. Masyarakat dunia tertumpu kepada pusat pengajian ilmu seperti Baghdad dan Cordova kerana pelbagai penemuan sains dan teknologi dibincangkan di situ. Produktiviti yang tinggi dari aspek keilmuan dan teknologi menjadikan mereka masyarakat yang maju. Namun hari ini masyarakat Islam di negara-negara Arab tidak lagi produktif seperti masa lalu.

Ilmuan Eropah/Barat dan golongan muslim sekular mendakwa faktor kemunduran ini adalah kerana faktor agama Islam. Faktor yang dikatakan sebagai 'ketaksuban kepada agama' dianggap punca utama yang melemahkan penguasaan umat Islam terhadap sains dan teknologi. Bagi kalangan modenis ala sekular (berselindung atas nama pemodenan Islam) pula menuding jari kepada hadis sebagai punca kemunduran umat Islam. Kononnya hadis-hadis ini cenderung kepada kefahaman umat Islam masa lalu dan tidak lagi releven pada masa kini. Mereka mendakwa, oleh kerana terlalu berpegang kepada hadis yang 'kolot' maka umat Islam tidak mampu bersaing dengan tamadun lain. Bagi golongan yang 'anti hadis' atau modenis, mereka mempertahankan bahawa hanya Al-Quran saja yang sentiasa releven. Justeru, dakwa mereka, perlu ada pentafsiran baru terhadap kandungan Al-Quran oleh kerana hadis-hadis yang menerangkan kandungan Al-Quran tidak lagi terpakai di zaman moden. Malah ada sesetengahnya mendakwa kemungkinan sebahagian hadis nabi yang ada sekarang adalah palsu dan bukan sunnah nabi.

Dengan berselindung kononnya untuk menggalakkan umat Islam menjadi lebih maju, golongan modenis ala sekular menyarankan pelbagai 'modifikasi' terhadap ketaatan dalam beragama, misalnya 'memperbaharui pentafsiran Al-Quran dan ilmu hadis' dan 'lebih mementingkan ilmu Sains dan Teknologi berbanding ilmu pengajian Islam'. Golongan ini mendakwa ilmu-ilmu agama yang diajarkan lebih merupakan suatu indoktrinisasi dan tidak menjadikan umat Islam berkembang. Malah mereka mendakwa ajaran Islam yang diajar kepada generasi muda lebih mengongkong dan menjadikan mereka berfikiran tertutup dan tidak ada rasa ingin mengembangkan ilmu. Ilmu-ilmu hadis sedia ada dikatakan sudah kolot dan mungkin merupakan satu bentuk manifestasi pemikiran umat Islam yang sudah ketinggalan zaman!

Jika diamati, tuduhan-tuduhan yang mengatakan 'agama faktor kemunduran' nyata merupakan suatu dakyah/fitnah yang mungkin juga satu propaganda golongan sekular dan atheis untuk menjatuhkan Islam. Manakala 'nasihat' modenis ala sekular yang sering dikatakan sebagai saranan untuk memodenkan umat Islam acapkali senada dengan dakyah-dakyah ini. Namun golongan yang menuduh 'agama faktor kemunduran' mungkin sudah lupa (atau buat-buat lupa, atau mungkin tidak sedar!) bahawa ajaran Islamlah sebenarnya yang menjadi penggerak kepada umat Islam suatu masa dahulu, kini dan selamanya. Dengan pertolongan dan izin Allah S.W.T, Nabi Muhammad S.A.W yang dibantu para sahabat dan golongan muslimin yang awal telah berjaya menaikkan martabat golongan Arab dari suatu kaum yang jahil kepada suatu kaum yang dihormati. Walhal kebanyakan (nota: 'kebanyakan', kerana ketika itu ada juga yang murtad, sesat dsb) umat Islam yang awal taat beribadah dengan bersungguh-sungguh dan mengamalkan ajaran Islam yang disampaikan oleh nabi S.A.W. Mungkin lebih intensif lagi berbanding umat Islam yang 'mundur' pada masa kini. Namun mereka tetap produktif dan berjaya. Adakah ilmu pengetahuan seperti sains dan teknologi tidak wujud pada zaman nabi? Kita tahu pada zaman nabi Muhammad S.A.W., masyarakat Rom, Parsi dan Mesir adalah antara kuasa besar ketika itu. Bagaimana suatu agama yang dikatakan 'mendorong kemunduran' boleh menaikkan tamadun Arab setaraf dengan kuasa besar, sedangkan bangsa Arab wujud lama sebelum itu?

Ajaran Islam bukanlah satu yang jumud hingga menghalang umat Islam untuk maju. Malah Islam menjadi faktor kemajuan kepada bangsa Arab satu masa dahulu. Namun yang jelas kelemahannya adalah berpunca dari sikap umat Islam dalam mengamalkan ajaran Islam. Faktor ini menjadi punca kepada kemunduran dan kemerosotan tamadun Islam. Apabila agama tidak diamalkan dengan sempurna, maka merosotlah amalannya. Contohnya boleh dilihat pada budaya tradisi dalam masyarakat. Masyarakat lama berpegang kepada tradisi lama. Apabila masyarakat mengalami pelbagai perubahan dari aspek sosial dan budaya, budaya tradisi akan merosot kerana tidak diamalkan sepenuhnya. Kecenderungan kepada budaya luar/asing menjadi pendorong utama kepada perubahan ini. Apabila tidak diamalkan sepenuhnya, lama-kelamaan budaya tradisi akan terhakis.

Begitu juga halnya yang berlaku kepada ajaran Islam. Semakin masa beredar/berubah, umat Islam semakin jauh daripada zaman nabi Muhammad S.A.W., iaitu zaman di mana Islam diamalkan dengan sempurna. Maka sudah tentu corak amalannya akan berubah. Mana-mana sistem yang ideal sekalipun perlu diamalkan sepenuhnya untuk mendapatkan kesan. Oleh kerana Islam sudah tidak diamalkan dengan sempurna, maka masyarakat Islam tidak lagi berpegang dan mengamalkan suatu prinsip dan fahaman yang ideal. Justeru tidak menghairankan umat Islam semakin mundur. Islam tidak lagi diamalkan secara menyeluruh, malah mungkin sudah bercampur dengan budaya luar yang mungkin bertentangan dengan sifat ideal Islam itu. Mungkin juga budaya luar yang meresap telah merosakkan produktiviti umat Islam masa lalu!

Jika masalah 'kelemahan pelaksanaan' ini yang dijadikan asas oleh golongan modenis untuk mengatakan Islam 'faktor kemunduran', maka ia tidak boleh diterima sama sekali. Golongan modenis mendabik dada mengatakan bahawa golongan Barat maju kerana mengamalkan suatu sistem yang lebih dinamis berbanding Islam. Bahkan dikatakan masyarakat Asia atau mana-mana masyarakat yang 'maju' sekarang adalah disebabkan mereka mengamalkan sistem barat yang sekular. Namun jika diteliti, sistem itu sebenarnya lebih kurang saja dengan sistem yang disarankan dalam Islam. Malah lebih banyak kelemahannya. Golongan modenis mendakwa Islam itu lemah dengan menilai pelaksanaannya. Walhal sistem sekular yang mereka agung-agungkan itu juga boleh dikatakan ideal pada konsepnya sahaja. Sedangkan jika tidak diamalkan dengan betul lebih banyak mendatangkan keburukan. Sebaliknya, pelaksana sistem 'moden' itu boleh mendapat hasil yang sama (atau mungkin lebih baik) jika melaksanakan sistem yang disarankan oleh Islam. Golongan modenis sering merujuk kepada pelaksanaan Islam untuk menilai ajaran Islam, sedangkan apa yang mereka lihat mungkin hanya 5% daripada sifat idealistik Islam. Jika dikaji berasaskan teori Islam (dan praktikaliti yang dipamerkan pada zaman nabi Muhammad S.A.W.), golongan modenis sudah tidak ada pilihan melainkan mengatakan bahawa Islam itulah yang paling ideal.

Secara semulajadi ('common sense'), manusia tidak boleh hidup dengan hanya beribadah (khusus). Manusia perlu makan, bersosial dan akibatnya perlu bekerja untuk memenuhi keperluan hidup. Bagaimana golongan modenis boleh mengatakan Islam itu jumud dan menghalang produktiviti umat Islam? Jika ia jumud (beku), bagaimana Islam boleh serasi dengan keperluan umat Islam hari ini? Bayangkan wujud satu agama yang kononnya 'ideal' mewajibkan penganutnya beribadah 24 jam sehari semalam. Mungkin ia tidak ada pengikut yang ramai seperti Islam hari ini. Mungkin hanya seorang, itupun pengasasnya. Ini kerana syarat agama itu tidak mampu dipenuhi kesan daripada keperluan-keperluan asasi manusia. Jika Islam jumud, mungkin ia hanya diamalkan 1400 tahun yang lepas dan hari ini sudah pupus. Namun Islam masih kekal diamalkan. Justeru Islam itu terbukti sebagai suatu sistem yang ideal, dan mustahil bagi suatu sistem yang ideal tidak merangkumi pengetahuan tentang keperluan asas manusia!

Boleh dipertimbangkan juga bahawa Islam mungkin telah bertindak menyamaratakan hak manusia seperti mana komunis dan sosialis, atau bersikap terlalu toleran dan liberal seperti sistem kapitalis supaya ia kekal 'ideal'. Namun hakikatnya, kewujudan keseimbangan dan keadilan dalam ajaran Islam menafikan sama sekali kecenderungan terhadap sistem-sistem sosial yang ekstrem tersebut. Malah dari aspek kerohanian dan mistik sekalipun, Islam berada dalam kelasnya yang tersendiri jika dibandingkan dengan agama-agama seperti Hindu, Buddha, Kristian (sekarang), Yahudi mahupun mana-mana agama tradisi. Bagaimana keunikan ini boleh wujud dalam suatu agama yang tidak ideal dan tidak sempurna?

Islam sama sekali tidak menghalang produktiviti, malah menggalakkan supaya umat Islam sentiasa bersikap adil dan seimbang. Misalnya dalam aspek kesihatan, Islam menggalakkan kebersihan dan pada masa yang sama tidak menghalang umatnya melakukan sesuatu yang ditakrif sebagai 'kotor' (misalnya memegang babi). Islam mengatakan babi haram kerana ia adalah perintah Allah, pencipta langit, bumi dan seluruh alam. Maka babi tidak boleh dimakan. Itupun masih dibenarkan dalam keadaan terdesak/darurat. Hasil kajian sains membuktikan babi itu mengandungi banyak kuman yang tidak mampu ditangani oleh sistem tubuh manusia. Walaupun babi itu haram, Islam memberi pilihan dan tetap mengajar kaedah untuk bersuci/membersihkan kotoran yang disebabkan punca babi. Begitu juga dalam soal ibadah. Tidak ada satu kenyataan dalam ajaran Islam yang disampaikan oleh nabi Muhammad S.A.W. yang melarang umatnya bekerja atau melibatkan diri dalam hal keduniaan (bekerja, bersosial dan sebagainya). Bahkan dianjurkan supaya umat Islam melibatkan diri dalam perniagaan, sukan dan aktiviti-aktiviti lain. Cuma dalam soal ibadah sangat ditekankan supaya melakukannya dengan sempurna (seimbang) kerana ibadah adalah manifestasi ketaatan kita kepada Allah, selain seimbang dalam urusan keduniaan agar tidak keterlaluan. Malah urusan ibadah dan amalan Islam nyata mengimbangkan naluri/aktiviti manusia supaya tidak sama seperti haiwan!

Jika diteliti, banyak perkara ibadah yang boleh dikaji kerana terdapat banyak persoalan menarik yang boleh dikemukakan. Bahkan ilmu-ilmu Islam sudahpun dikembangkan sejak zaman Nabi Muhammad S.A.W., iaitu lama sebelum kegemilangan Baghdad sebagai pusat ilmu. Pelbagai peristiwa menyatakan para sahabat bertanya pelbagai persoalan mengenai Islam, dan Nabi menjawabnya. Sesi soal-jawab, mesyuarat/musyawarah dan perdebatan merupakan satu aktiviti wajib, kerana masyarakat ketika itu berminat untuk belajar. Jika Islam itu menghalang perkembangan dan jumud, pasti para sahabat nabi sudah dijerkah, dan perdebatan akan ditegah sepertimana yang diamalkan oleh Kristian ketika zaman gelap Eropah.

Maka jika Islam tidak menghalang hak asasi manusia dan produktiviti, adakah Islam mendorong produktiviti? Ibadah berpandukan Islam boleh menjadi sumber kekuatan dalaman kepada individu. Jika diamalkan dengan bersungguh-sungguh, yakni ikhlas sebagai satu ibadat kepada Allah, pada hakikatnya akan mengubah seseorang individu menjadi lebih produktif. Buktinya seseorang Islam diwajibkan bangun pada awal pagi untuk solat Subuh. Jika dicampur zikir, tasbih, wirid dan doa mungkin hanya perlu kurang daripada satu jam digunakan untuk beribadah. Selepas bersiap-siap orang Islam sudah boleh keluar bekerja sedangkan mungkin orang lain (golongan atheis atau agama lain) masih nyenyak tidur. Malah orang Islam disunatkan bangun lebih awal (3/4 malam atau akhir malam) untuk bertahajud dan Qiamullail. Pada waktu subuh, pemikirannya sudah segar dan boleh berfikir pelbagai perkara. Kelebihannya, disiplin ini terletak dalam sistem dan bukannya terserah kepada kehendak individu. Ini merupakan ciri sistem yang ideal.

Pada setiap sela masa tertentu (5 waktu solat fardu) umat Islam diwajibkan solat. Jika dicampur solat sunat dan wirid mungkin hanya perlu 30 minit bagi setiap waktu. Selepas itu mereka boleh melakukan kerja dengan tenang dan segar. Malah umat Islam sepatutnya lebih produktif kerana minda dan hati mereka sudah 'berehat' (khusyuk semasa solat), berbanding golongan yang lebih suka menghabiskan masa berbual kosong di tempat lain. Tentunya fikiran dan hati mereka yang belum beribadah masih berkecamuk dengan pelbagai perkara yang boleh mengurangkan tumpuan kepada kerja. Malah, nabi S.A.W. menggalakkan umatnya solat pada awal waktu dan berjemaah. Ini adalah disiplin, dan disiplin merupakan suatu yang penting. Malah disiplin merupakan ramuan dan asas kepada kepada kejayaan masyarakat maju hari ini!

Dari sudut ilmiah, sebenarnya ajaran Islam boleh menjadi sumber ilmu pengetahuan yang boleh dikembangkan. Pelbagai persoalan boleh dikemukakan berkaitan hal ibadah, rukun, isi kandungan Al-Quran, sunnah nabi, amalan para sahabat dan tabiin. Seharusnya peluang-peluang ini dapat menangkis hujah bahawa ajaran Islam itu jumud, kolot dan sebagainya. Masalahnya bukan terletak pada ajaran Islam tetapi individu yang mengamalkannya. Ajaran Islam bukan saja sesuatu yang ideal malah praktikal. Ianya sesuai untuk semua golongan dan pelbagai bangsa. Maka sifat universal ini boleh dijadikan dorongan untuk mengkaji dan mengembangkan apa saja ilmu berkaitan ajaran Islam, kerana ianya sesuai diamalkan oleh semua orang dan setiap zaman. Sangat mengkagumkan, kerana Islam itu menjadi agama terakhir (yang diiktiraf sebagai ajaran yang sah di sisi Allah) perlu mencakupi semua keperluan makhluk (manusia dan jin) dan pelbagai zaman! Maka sudah tentu Islam itu adalah suatu yang sangat hebat.

Bayangkan apabila satu rahsia ilmu dalam Islam berjaya dibongkar, maka ia akan digunakan oleh manusia semua peringkat sepanjang zaman! Ini patut dijadikan pendorong bagi umat Islam untuk mengkaji rahsia ibadah dalam Islam. Teori Relativiti Einstein yang dikatakan hebat sekalipun sudah mula digugat dengan pelbagai ilmu baru yang dikatakan lebih konkrit. Ini lumrah dan boleh dijangka, kerana Einstein sebagai manusia hanya berfikir berdasarkan apa yang dilihat atau ditanggap oleh pancainderanya. Tetapi ilmu Islam pastinya mencakupi kebenaran kerana ia dari Tuhan, iaitu pemilik yang mencipta rahsia alam.

(bersambung)...


p/s: Disebabkan saya di peringkat akhir PhD, siri 'Panduan utk bakal PhD/Master' hanya akan disambung selepas saya tamat, insya'Allah. Kalau tidak macam 'ketam ajar anak berjalan' la pulak! hehehe lagipun masih sibuk. Segala kesulitan amat dikesali.

Selasa, 13 Oktober 2009

Menggalakkan umat Islam solat awal waktu.

Berikut adalah antara 'fakta saintifik' berkaitan solat 5 waktu. Namun tidak pasti sama ada terdapat bukti empirikal untuk menyokong 'fakta' ini.

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak ?

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur d elta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .

Wallahualam.

http://www.virtualfriends.net/article/articleview.cfm?AID=44867



Maka anda nilailah sendiri. Mungkin ada yang berminat untuk buat eksperimen. Mudah-mudahan sedikit sebanyak dapat menggalakkan kita semua untuk solat pada awal waktu dan mencari rahsia di sebalik kewajipan solat.