بسم الله الرحمن الرحيم

"We are not in the position to apply pressure on anyone, we are a small country. But we do express our views on things. If we think that people are practicing double standards, we just say so, whether people listen to us or not is a different matter but we feel that we have to give our comment based on the truth." -Tun Dr. Mahathir Mohamad in 'Restoring Muslim's Dignity / Menebus Maruah Ummah'. Jabatan Perkhidmatan Penerangan Malaysia. KL. 2002

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته - Blog ni berkisar tentang hal-hal berkaitan pembangunan Malaysia ke arah Wawasan 2020, terutama berkaitan pembangunan negara menurut acuan Islam. Kita mempunyai cita-cita yg besar tetapi masih berdiri pada asas yg tidak kukuh. Saat kita jatuh, baru kita sedar di mana kita berpijak. (Ilustrasi: Potret Ibnu Sina)







Selasa, 14 Februari 2012

Pentingnya kesepaduan ilmu dunia dan akhirat

Pendidikan adalah asas kemajuan masyarakat. Melalui penyebaran dan pengembangan ilmu pengetahuan, manusia dapat meningkatkan taraf dan kualiti hidup. Namun pendidikan bagaimanakah yang sepatutnya diamalkan? Zaman ini ilmu sains dan teknologi (S&T) menjadi keutamaan dalam sistem pendidikan kebangsaan. Namun cukupkah dengan hanya mendidik anak-anak dengan pengetahuan S&T? Atau cukupkah kita mendedahkan generasi muda kita dengan ilmu pengetahuan sekular yang memisahkan aktiviti keduniaan daripada pengetahuan alam akhirat? Atau adakah kita harus menerapkan ilmu agama saja sebagai persediaan menuju ke alam akhirat, tanpa mempedulikan dunia lagi?

Pendekatan kedua-duanya hendaklah seimbang iaitu pendidikan tentang hal keduniaan (seperti S&T) dan hal alam akhirat (ilmu Islam). Ini kerana ilmu duniawi menyediakan manusia untuk berusaha mencari rezeki, meningkatkan taraf hidup serta memastikan kelangsungan hidup di kalangan manusia yang lain. Sementara ilmu akhirat pula secara khususnya menyediakan manusia untuk selamat dan dapat mengharungi alam akhirat. Maka kedua-dua ilmu perlu dipelajari.

Namun ada lagi yang perlu kita tahu. Kita tidak boleh mempelajarinya secara terpisah, sebaliknya ia harus digabungjalinkan. Sebenarnya kedua-dua ilmu (dunia dan akhirat) saling melengkapi satu sama lain. Walaupun ilmu duniawi membolehkan manusia meneroka pelbagai kemajuan dan meningkatkan kualiti hidup, ilmu akhirat dapat membina ketahanan dalaman seseorang untuk mengharungi pelbagai cabaran dalam hidup. Ilmu duniawi semata-mata tidak akan dapat membentuk ketahanan dalaman seseorang kerana ianya dibentuk daripada pemikiran manusia juga. Sedangkan ilmu akhirat adalah petunjuk daripada Allah S.W.T. yang mencipta manusia, justeru Allah Maha Mengetahui kelebihan dan kekurangan manusia.

Manakala ilmu akhirat pula perlu disertakan dengan ilmu duniawi. Ilmu akhirat semata-mata tidak dapat menjamin kelangsungan hidup manusia di dunia. Bagaimana kita hendak hidup kalau tidak tahu mendapatkan makanan? Apakah yang dinamakan makanan? Apakah makanan yang sesuai untuk kita? Belum lagi meliputi bidang-bidang ilmu lain yang bukan asas seperti fizik, matematik, kejuruteraan dan sebagainya. Ilmu akhirat tidak mencakupi hal-hal ini secara khusus. Bahkan Allah S.W.T. menyuruh kita menimba ilmu dengan memerhatikan alam sekeliling dan mendalami seberapa banyak ilmu duniawi yang dapat kita terokai. Amnya dengan mendalami ilmu duniawi boleh memantapkan lagi pegangan agama kita melalui pengajaran daripada alam, meningkatkan kualiti hidup yang sekaligus memudahkan kita beribadah, dan sebagainya.

Rumusannya, dalam membentuk sistem pendidikan masyarakat perlu ada keseimbangan dan suatu pendidikan bersepadu kepada ilmu duniawi dan ukhrawi (ilmu akhirat). Kita tidak boleh hanya menekankan kepada satu aspek saja, atau belajar secara berasingan/terpisah, kerana kedua-duanya saling melengkapi (untuk kita hidup sempurna di dunia dan akhirat). Oleh yang demikian, adalah penting ilmu akhirat iaitu ilmu tentang Islam khususnya tentang hal aqidah diterapkan dalam sistem pendidikan kebangsaan. Bukan seperti sekarang yang hanya mementingkan ilmu-ilmu seperti S&T yang hanya melahirkan generasi berilmu dan pintar hal dunia, tetapi kosong di dalam jiwanya!


.

Khamis, 2 Februari 2012

Doraemon - contoh pendidikan dalam hiburan?


Sejak mula mengenali animasi Doraemon sehingga kini, saya hanya memandangnya tak lebih dari sekadar siri animasi yang menarik kepada kanak-kanak. Watak-watak yang comel, penampilan animasi yang ceria dan kepelbagaian jalan cerita (khususnya pengembaraan) menjadi tarikan utama kepada penggemar siri Doraemon. Ditambah pula dengan lagu 'berhantu'nya yang didendangkan oleh penyanyi bersuara 'cute' menarik lebih ramai peminat siri animasi ini. Jadi tidak hairanlah hari ini Doraemon berjaya mengumpul berjuta peminat di seluruh dunia, termasuk Malaysia.

Baru-baru ini saya ditemukan dengan video Doraemon di Youtube (macam biasalah, tv masa kini). Memang seronok mendengar lagunya, sambil mengenang kembali nostalgia lama zaman kanak-kanak. 




Kemudian entah macam mana, saya terpanggil pula untuk mencari terjemahan senikata lagu Doraemon dan saya berjaya menemukan senikata tersebut (terima kasih Halidi Sharifuddin - http://doraemonbintangku.blogspot.com). Senikatanya adalah seperti berikut:

Lirik lagu (Jepun):

konna koto ii na
dekitara ii na
anna yume konna yume ippai aru kedo

minna minna minna
kanaete kureru
fushigina POKKE de kanaete kureru
sora wo jiyuu ni tobitai na

(hai! takekoputaa!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

shukudai touban shiken ni otsukai
anna koto konna koto taihen dakedo

minna minna minna
tasukete kureru
benrina dougu de tasukete kureru
omocha no heitai da

(sore! tototsugeki!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

anna toko ii na
iketara ii na
kono kuni ano shima takusan aru kedo

minna minna minna
ikasete kureru
mirai no kikai de kanaete kureru
sekai ryokou ni ikitai na

(ufufufu.... doko demo DOA!)

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

AN AN AN
tottemo daisuki
DORAEMON

-----------------------------------------------------------------------------
Lirik Lagu (Bahasa Melayu):

Bagusnya pekerjaan ini
Syoknya dapat melakukannya
Walaupun punyai banyak keinginan nak buat yang itu, nak buat yang ini...

Apa saja keinginan
Boleh sahaja tertunai
Dengan poket misteri keinginan dapat ditunaikan
Ingin sekali terbang bebas di angkasa

(Nah! Helikopter buluh!)

An, An, An,
Saya amat menyukai
DORAEMON

Kerja sekolah, giliran bertugas, perperiksaan
Walaupun teruk kena buat tugas dan buat tugas ini

Apa tugasan sekalipun
Boleh saja dibantu
Dengan alat istimewa dapat dibantu
Ini dia askar mainan!

(Maju! SERANG!)

An, An, An,
Saya amat menyukai
DORAEMON

Bagusnya tempat itu
Alangkah seronoknya kesana
Ke negara itu dan ke pulau ini dan bayak tempat lagi

Kemana-mana sahaja
Boleh sahaja pergi
Dengan mesin perentas masa hajat dapat ditunaikan
Seronoknya dapat melancong seluruh dunia

(Ufufufu....Pintu kemana sahaja)

An, An, An,
Saya amat menyukai
DORAEMON

An, An, An,
Saya amat menyukai
DORAEMON 
Saya tidak pandai berbahasa Jepun. Jadi saya andaikan terjemahan itu betul. Cuba perhatikan senikata lagunya, dan hayati. Apa yang kita dapat sebagai maksud tersiratnya? Dapatkah kita cari aspek pendidikan dalam senikata lagu tersebut? 

Boleh kata hampir seluruh senikatanya merupakan saranan berbentuk pendidikan. Inilah rupanya maksud lagu Doraemon yang saya sendiri tidak pernah ambil tahu. Mungkin lagunya yang 'berhantu' menjadi ikutan dan siulan ramai. Tapi saya tidak yakin ramai yang sedar makna tersirat yang cukup berharga di sebalik lagu tersebut. Paling tidak pun, saya sendiri.

Sebenarnya, sepanjang saya mengikuti siri animasi ciptaan Fujio F Fujiko ini ada beberapa elemen yang saya lihat begitu ketara dan menjadi tema kepada siri animasi Doraemon. Elemen tersebut ialah:
  • pengembaraan
  • teknologi masa depan (Doraemon, pasti sentiasa ada)
  • sekolah dan latihan ulangkaji
  • buku (Nobita ada almari buku sendiri! dan Ensiklopedia!)
  • sikap yang baik
Bagi yang sering mengikuti siri ini, mungkin boleh semak elemen-elemen tersebut. Semua episod Doraemon pasti akan mengandungi elemen-elemen ini. Cuma yang baru saya tahu ialah lagunya pun ada elemen pendidikan dan sarat dengan nasihat! Jadi kebudayaan Jepun termasuk budaya ilmunya memang jelas digarap dan diterapkan dengan baik ke dalam siri ini.

Jadi, bagi saya siri Doraemon merupakan satu contoh hiburan berpendidikan yang sangat berjaya. Kecuali beberapa unsur lucah ringan yang termuat dalam siri ini (iaitu watak Sizuka atau watak utama lain berbogel, pun budaya Jepun), saya menganggap bahawa siri Doraemon merupakan antara contoh terbaik kepada penerapan pendidikan melalui hiburan. Bahkan siri ini berjaya pula menarik minat penonton dan penyokong fanatik dari serata dunia. Yang tidak baik tak perlulah ditiru!

Mungkin penerbit animasi di Malaysia boleh meningkatkan lagi pencapaian seperti mana Upin & Ipin dan BoboiBoy. Namun yang penting ialah peningkatan dalam aspek penerapan pendidikan ke dalam hiburan generasi muda khususnya kanak-kanak. Apa yang saya nampak, unsur asas pendidikan sudahpun ada (misalnya Upin & Ipin yang bertemakan anak-anak Tabika KEMAS). Cuma masih kurang.

Kedua-dua siri animasi tempatan ini makin popular. Namun peningkatan biarlah berterusan. Jangan cepat berpuas hati. Kalau boleh biarlah ada siri animasi berteraskan budaya Malaysia sepenuhnya yang popular di seluruh dunia! (sepertimana Doraemon yang bertemakan budaya Jepun)

Siapa kata bahan berilmu tak boleh 'jual' (laku)?