بسم الله الرحمن الرحيم

"We are not in the position to apply pressure on anyone, we are a small country. But we do express our views on things. If we think that people are practicing double standards, we just say so, whether people listen to us or not is a different matter but we feel that we have to give our comment based on the truth." -Tun Dr. Mahathir Mohamad in 'Restoring Muslim's Dignity / Menebus Maruah Ummah'. Jabatan Perkhidmatan Penerangan Malaysia. KL. 2002

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته - Blog ni berkisar tentang hal-hal berkaitan pembangunan Malaysia ke arah Wawasan 2020, terutama berkaitan pembangunan negara menurut acuan Islam. Kita mempunyai cita-cita yg besar tetapi masih berdiri pada asas yg tidak kukuh. Saat kita jatuh, baru kita sedar di mana kita berpijak. (Ilustrasi: Potret Ibnu Sina)







Rabu, 5 Ogos 2009

Buku - Wawasan Pendidikan (1993)

Wawasan Pendidikan - Agenda Pengisian
Datuk Dr Wan Mohd Zahid Mohd Noordin
(Bekas Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia)
Nurin Enterprise,KL. 1993


Secara keseluruhannya buku ini cuba menerangkan tentang wawasan pendidikan negara dan matlamatnya untuk mencapai Wawasan 2020. Selain itu buku ini cuba mengetengahkan kepentingan Falsafah Pendidikan Negara yang telah diungkapkan secara rasmi pada tahun 1988. Dr Wan Zahid banyak mengulas tentang peranan sistem pendidikan dalam melahirkan tenaga mahir bagi menjayakan Wawasan 2020. Peranan sistem pendidikan begitu penting kerana pendidikan melahirkan sumber manusia yang berguna kepada negara. Bagi beliau, selain penekanan kepada kemahiran, nilai-nilai murni juga perlu diterapkan dalam pendidikan. Ia juga selaras dengan 9 cabaran utama yang dinyatakan dalam Wawasan 2020.

Perkara penting yang cuba dinyatakan dalam buku ini lebih menumpu kepada aspek wawasan dalam sistem pendidikan negara. Seperti mana Wawasan 2020 yang penting bagi memaju pembangunan dan pemodenan negara, wawasan pendidikan juga penting supaya memastikan sistem pendidikan dapat berfungsi melahirkan tenaga kerja dan sumber manusia yang sempurna. Apatah lagi, sistem pendidikan sangat berkait rapat dalam menjayakan Wawasan 2020. Banyak ciri-ciri yang diterangkan oleh Dr Wan Zahid bagi mewujudkan sistem pendidikan berwawasan dan berdaya maju.

Dalam memastikan perkara ini, menurut Dr Wan Zahid, antaranya ialah peningkatan mutu pengurusan dan pengajaran di sekolah. Pengurusan tidak seharusnya bersifat statik atau 'reflective rationality' (menurut arahan orang atasan) semata-mata, tetapi pengurusan perlu lebih dinamik. Pihak pentadbir perlu menggalakkan orang bawahan lebih kreatif dan proaktif untuk mewujudkan suasana dinamik di dalam pentadbiran sekolah. Ini sekaligus dapat mendorong peningkatan kualiti kepada mutu pengajaran.

Selain itu beliau juga menjelaskan corak pengurusan dan kepimpinan yang baik dan perlu diamalkan oleh warga yang terlibat dalam sistem pendidikan. Beliau tidak hanya merujuk kepada guru atau guru besar saja, tetapi juga melibatkan pegawai-pegawai di peringkat kementerian dan pejabat pendidikan. Walaupun tidak dinyatakan secara khusus, namun perancangan dan penetapan matlamat pendidikan dirangka di peringkat kementerian dan jabatan, manakala pihak sekolah hanya menjalankan apa yang telah dirancang. Sudah tentu pengurus dan pemimpin yang dimaksudkan adalah pihak atasan, selain guru besar yang mentadbir sekolah.

Selain meningkatkan kualiti pentadbiran, Dr Wan Zahid menegaskan perlunya aspek penekanan nilai murni diterapkan dalam silibus pendidikan. Beliau juga menekankan pentingnya aspek pendidikan Islam kepada sistem pendidikan. Bagi menjelaskan perlunya aspek ini, beliau mengulas perubahan dalam sistem pendidikan sejak awal kemerdekaan hinggalah pada masa kini (tahun berkenaan). Misalnya pengwujudan mata pelajaran Kemahiran Hidup dan juga penerapan pendidikan berunsur Islamiyah dan moral. Dari situ, dapat dilihat kekurangan yang masih wujud dan alasan mengapa perlunya pembaharuan tersebut. Dr. Wan Zahid juga turut menyentuh peranan dan perlunya penglibatan ibu-bapa terhadap sistem pendidikan anak-anak di sekolah melalui PIBG (Persatuan Ibubapa dan Guru). Beliau juga turut memberi contoh pembaharuan yang dilakukan di US dalam mengkaji kepentingan penglibatan ibubapa kepada pendidikan anak-anak.

Apa yang menariknya buku ini ialah Dr Wan Zahid menjelaskan bagaimana kaedah dan cara membina sistem pendidikan yang berwawasan. Selain itu beliau memperlihatkan kaitan antara sistem pendidikan dan kepentingannya terhadap Wawasan 2020. Selain itu perincian terhadap ciri-ciri pemimpin dan pengurus yang baik kepada sistem pendidikan juga turut dimuatkan dalam buku ini.

Buku ini sesuai dibaca oleh pihak pentadbir dan pengurus yang terlibat dalam sistem pendidikan. Bukan sahaja peringkat sekolah, tetapi juga pentadbir pusat pengajian tinggi. Walaupun sudah diterbitkan agak lama, namun isinya masih relevan pada hari ini, kerana apa yang diperkatakan, masih belum terlaksana dan mendapat sambutan sepenuhnya dalam sistem pendidikan negara.



berkaitan pembangunan sumber manusia:

http://myais.fsktm.um.edu.my/5305/1/12.pdf


Tiada ulasan:

Catat Ulasan