بسم الله الرحمن الرحيم

"We are not in the position to apply pressure on anyone, we are a small country. But we do express our views on things. If we think that people are practicing double standards, we just say so, whether people listen to us or not is a different matter but we feel that we have to give our comment based on the truth." -Tun Dr. Mahathir Mohamad in 'Restoring Muslim's Dignity / Menebus Maruah Ummah'. Jabatan Perkhidmatan Penerangan Malaysia. KL. 2002

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته - Blog ni berkisar tentang hal-hal berkaitan pembangunan Malaysia ke arah Wawasan 2020, terutama berkaitan pembangunan negara menurut acuan Islam. Kita mempunyai cita-cita yg besar tetapi masih berdiri pada asas yg tidak kukuh. Saat kita jatuh, baru kita sedar di mana kita berpijak. (Ilustrasi: Potret Ibnu Sina)







Ahad, 8 November 2009

Kepentingan Islam dari perspektif Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK)

(Siri MEMBANGUN BERSAMA ISLAM - bhgn 3)



Pemikiran kritikal adalah asas kepada budaya penyelidikan. Pemikiran kritikal menghendaki kita berfikir secara rasional dan mencari rasionaliti terhadap setiap yang berlaku dalam hidup kita. Melalui persoalan-persoalan yang dikemukakan boleh mendorong kita mencari sebab-musabab kepada sesuatu perkara dan alasan yang munasabah untuk kita menerimanya. Pemikiran kritikal selalu disebut apabila bercakap soal pemikiran saintifik. Sesetengah ahli sains terlalu obses dengan tema ini, sehingga menolak sama sekali kewujudan alam rohaniah. Salah satu sebabnya adalah kerana alam rohaniah tidak boleh dijelaskan menggunakan hujah pemikiran rasional. Malah 'kekurangan' ini mendorong ahli sains terbabit menolak konsep agama dalam kehidupan (terutama yang melibatkan alam roh dan akhirat, seperti Islam).

Namun dalam keghairahan kita untuk menerima pemikiran saintifik dan pemikiran kritikal, kita tidak harus menolak agama (cth menganggapnya karut, tidak penting dll). Sebagai orang Islam, keimanan dan tauhid itu menjadi asas kepada ajaran Islam. Jika kita menolak kepercayaan terhadap alam roh dan hari akhirat, maka Islam kita belum sempurna. Apatah lagi jika kita menolak keseluruhan konsep beragama sepertimana fahaman ahli sains atheis. Membuktikan kewujudan alam roh bagi menunjukkan kepentingan agama mungkin sangat sukar. Sebab-sebabnya ialah (1) kekangan ilmu dan (2) kekangan teknologi. Pembuktian tanpa ilmu tidak akan membuktikan apa-apa. Manakala untuk mewujudkan ilmu tanpa teknologi adalah sangat sukar.

Bagi umat Islam kita sangat bertuah kerana telah dibekalkan ilmu, iaitu Al-Quran. Mukjizat ini dihuraikan pula oleh sunnah dan hadis Nabi S.A.W.. Namun kita masih tidak mampu menjelaskan setiap ilmu ini secara saintifik kerana tidak ada sebarang teknologi/ilmu saintifik yang dapat menjelaskannya dengan sempurna. Hanya sebahagian teknologi hari ini dapat digunakan untuk membuktikan kandungan Al-Quran. Sebagai orang Islam kita tetap percaya walaupun belum terbukti. Usaha perlu diteruskan bagi mencari 'bukti' dan 'sebab-musabab' kepentingan beragama supaya dapat meningkatkan keimanan kita dan juga meyakinkan orang yang menolak agama (khususnya Islam) atas nama 'saintifik'. (Hakikatnya kita tidak perlu tunggu bukti untuk beriman. Bahkan alam sekeliling kita telah pun membuktikan keagungan Allah.)

Walaupun tidak ada hujah saintifik, sebagai Muslim, kita masih boleh menunjukkan kepentingan agama terhadap manusia melalui hikmah, contoh dan kesan positif yang boleh dihasilkan melalui aplikasi agama Islam dalam kehidupan. Justeru artikel ini cuba menghuraikan secara umum kesan positif amalan beragama dan mempraktikkan ajaran Islam dari perspektif Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK). Amnya bidang TMK merupakan salah satu bidang sains sosial kerana ianya lebih melibatkan aplikasi, misalnya ilmu matematik dan bahasa. Ia bukanlah sains tulen/asas seperti ilmu fizik, kimia mahupun biologi. Di sebalik bidang TMK, wujud pula bidang Sains Komputer. Sains Komputer mengkaji secara saintifik teori dan ilmu yang dapat digunapakai untuk meningkatkan bidang pengkomputan dan komputasi. Ini sekaligus meningkatkan prestasi komputer bagi kegunaan manusia dan memperluaskan manfaatnya dalam pelbagai bidang.

Bagi menjelaskan kepentingan Islam kepada TMK, kita boleh lihat dalam 2 aspek - (1)sumbangan Islam kepada TMK, dan (2)potensi serta sumbangan TMK kepada perkembangan Islam. Melalui huraian aspek (1), kita boleh menilai kepentingan dan sumbangan utama Islam dari segi pembangunan sahsiah modal insan yang seimbang terhadap bidang TMK. Ada kemungkinan terdapat kepentingan-kepentingan lain yang belum dapat kita rungkai. Namun sekurang-kurangnya ini boleh menjadi titik permulaan kepada penerokaan fungsi agama dalam TMK. Manakala aspek (2), sebenarnya merupakan satu ruang yang agak luas dan terbuka kerana terdapat pelbagai kemungkinan dan usaha yang boleh dilakukan. Namun di sini kita akan membincangkan beberapa potensi TMK terhadap kepentingan Islam, supaya umat Islam dapat melibat bahawa penglibatan Islam sebenarnya menghasilkan lebih banyak peluang kepada potensi saintifik TMK. Justeru dalam aspek ini kepentingan agama lebih dilihat sebagai nilai-tambah kepada bidang TMK.

Melalui aplikasi agama akan dapat melahirkan modal insan yang mantap dalam bidang TMK. Amnya agama lebih tertumpu kepada memantapkan sahsiah diri sebagai manusia. Bidang TMK memerlukan penglibatan manusia. Pelbagai peranan diperlukan oleh TMK seperti penyelidik, pengaturcara, perekabentuk, penganalisis, penguji dan sebagainya. Ada sebahagian peranan telah diambil-alih sepenuhnya oleh komputer (cth penguji), sebahagiannya (computer-assisted spt pengkompil atau pembina program, tugas merekabentuk) atau bergantung sepenuhnya kepada manusia (cth pembinaan algoritma). Oleh kerana wujud penglibatan manusia, maka ia perlukan bimbingan agama bagi memastikan manusia yang terlibat dapat melaksanakan tugasnya dengan sempurna.

Peranan yang boleh dimainkan oleh ajaran Islam terhadap modal insan TMK ialah dalam soal etika dan kualiti kerja. Etika merupakan satu perkara asas yang perlu bagi setiap individu. Etika ditampilkan melalui perwatakan dalaman manusia seperti berintegriti, jujur, ikhlas, adil dsb. Persoalan etika sering diperkatakan kerana ia memberi kesan/impak yang besar terhadap aktiviti yang dilakukan. Pada masa yang sama etika sangat sukar untuk diawasi/dikuatkuasakan. Justeru ianya bergantung kepada keikhlasan/kehendak individu untuk melakukannya, selain adanya undang-undang dan peraturan yang dilaksanakan bagi 'memastikan' kod etika dipatuhi. Dalam hal ini, agama sebenarnya boleh memainkan peranan untuk 'menguatkuasakan' kod etika. Melalui bimbingan (dan desakan) iman, manusia akan cenderung untuk memelihara etika. Bagi orang yang beriman (mempercayai hukuman tuhan), kesalahan adalah dosa yang pasti akan dihukum, setidaknya oleh hukuman akhirat. Maka walaupun tidak diawasi oleh undang-undang, individu tetap memelihara etika kerana adanya 'undang-undang tuhan'.

Apabila ada keimananan, akan mendorong kepada hidup berdisiplin. Jika ditaati dan diamalkan sebaik mungkin (seperti saranan agama), akan melahirkan individu yang mementingkan ketelitian, kecekapan, ketaatan dsb. Ini adalah hasil disiplin. Adanya disiplin yang tinggi akan mendorong modal insan TMK untuk menghasilkan produktiviti yang bukan saja memenuhi matlamat tetapi juga berkualiti tinggi. Misalnya dalam tugas pengaturcaraan/pengekodan, adakala sesuatu matlamat boleh dicapai dengan pelbagai cara. Sama konsepnya dengan nilai 10 yang boleh dihasilkan dengan 5+5, 2x5, 9+1, 12-2, 50/5 dsb. Perkara penting bagi pengaturcara/pengekod adalah memilih cara yang terbaik untuk menyelesaikan masalah dan mencapai objektif (iaitu masalah komputasi selesai). 'Terbaik' diukur berdasarkan tahap optimum sesuatu penyelesaian, 'efficiency' dan juga kompleksiti sesuatu algoritma. Maka pengaturcara yang beriman akan cuba memilih kaedah yang dirasakannya terbaik (yang mampu dilakukan) kerana ia adalah amanah. Namun bagi yang tidak mementingkan iman, pelbagai unsur 'khianat' atau 'usaha sambil lewa' mungkin diamalkan. Misalnya dalam kes mendapatkan nilai 10, 5+5 lebih efisien berbanding 50 bahagi 5 (50/5). Namun bagi pengaturcara yang tidak beretika mungkin ini tidak diambil peduli, selagi nilai 10 diperolehi. Itupun jika tidak 'mencuri' atau meniru aturcara orang lain. Maka manfaat agama sebenarnya sangat besar terhadap TMK jika dapat diterapkan.

Ajaran Islam merupakan satu ajaran yang (kita imani) berasal dari Allah S.W.T. Maka banyak konsep yang sangat ideal boleh kita dapati dalam Islam. Untuk memahami sesuatu persoalan berkaitan cabang agama, misalnya ilmu fiqh, kita tidak boleh hanya menerima sahaja (sepertimana budaya ikut-ikutan). Sebaiknya, umat Islam perlu berfikiran rasional dengan memahami sebab-sebab di sebalik hukum tersebut (jika boleh). Misalnya, mengapa tidak boleh memegang kulit babi yang basah dan perlu disamak? Alasan umum adalah kerana hukumnya telah jelas sebagai perintah Allah. Tapi setakat menerima fakta 'pegang babi perlu samak' belum cukup. Sebaliknya kita perlu memahami bahawa perintah Allah dalam Al-Quran wajib kita taati (hukum tauhid). Kita perlu belajar kaedah 'samak' yang betul (hukum fiqh selanjutnya). Bagi ilmu saintifik pula kita boleh kaji alasan-alasan yang mungkin wujud di sebalik perintah ini sebagai nilai-tambah kepada pengukuhan iman kita.

Justeru konsep kesempurnaan dan 'ikutan berasas' dalam agama ini menggalakkan kita belajar/mendalami secara menyeluruh ke peringkat dasar, dan ini boleh diterapkan kepada penglibatan dalam bidang TMK. Sebagai contoh, dalam memahami sesuatu peraturan pengaturcaraan kita tidak boleh semata-mata menerima, malah sebaiknya perlu mengkaji alasan dan falsafah di sebalik peraturan itu supaya lebih memahaminya. Antaranya konsep orientasi-objek (OO). OO adalah paradigma, dan bukan sesuatu yang nyata (yakni implicit). Bagi pengaturcara yang tidak memahami konsep OO, adalah mustahil untuk membina program OO menggunakan bahasa pengaturcaraan OO seperti C++. Pengaturcara mungkin akan menghasilkan aturcara bermodul kerana C++ turut membenarkan konsep aturcara bermodul selain OO. Maka dengan penghasilan aturcara bermodul dan bukan OO adalah tidak berkesan dan mencapai matlamat, kerana matlamatnya aturcara berkonsepkan OO. Oleh itu melalui pemahaman dalam beragama kepada pembawaan dalam TMK akan menggalakkan individu menjadi modal insan yang berkualiti dan bermutu. Maka dapat mendorong kepada pemahaman terhadap falsafah dan paradigma, berbanding hanya melihat kepada aplikasi semata-mata.

Sebagai suatu ajaran yang benar dan bersifat universal/sejagat, ada kemungkinan terdapat elemen-elemen dalam ajaran Islam yang boleh dijadikan asas kepada pembinaan teori/aplikasi sains komputer. Tidak mustahil. Sains komputer yang ada sekarang umpamanya, banyak mengaplikasi konsep-konsep dalam alam nyata sebagai asas teori atau perbandingan. Misalnya konsep pepohon dan hutan (struktur data), keselarian (pemprosesan), struktur nahu bahasa (pemprosesan) dan bahasa formal (analisis). Maka ada baiknya jika kita cuba mengkaji kemungkinan-kemungkinan yang wujud dalam ajaran Islam yang boleh diterapkan dalam TMK. Contohnya formula penentuan kedudukan planet berdasarkan ilmu falaq Islam mungkin boleh digunakan bagi formula kebarangkalian, konsep kejadian langit dan bumi yang tersusun boleh menjadi sumber idea penyusunan organisasi sistem komputer dll. Tidak mustahil perkara ini mahupun kemungkinan lain menjadi releven dengan TMK dan dapat direalisasikan. Sesungguhnya alam ini Allah jadikan untuk manusia, dan salah satu elemennya adalah ajaran Islam. Justeru perlu difikirkan contoh/tauladan yang boleh diadaptasi dari ajaran Islam kepada TMK.

Manakala bagi aspek (2) ialah potensi-potensi pembangunan aplikasi dan penyelidikan TMK untuk kepentingan ajaran Islam. Kepentingan agama yang cuba diketengahkan ialah penglibatan agama dapat memperluaskan lagi skop dan ruang aplikasi TMK terhadap kehidupan manusia. Komputer sudah digunakan di pelbagai bidang, dalam pelbagai aspek kehidupan manusia moden. Amnya ini akan mendorong komputer dan TMK terus releven. Justeru dengan memastikan agama itu releven terhadap TMK membolehkan survivaliti agama dalam arus pemodenan hidup manusia. (Hakikatnya agama tetap boleh wujud melalui kepentingan-kepentingan dalam bidang/aspek lain. Ini cuma satu daripadanya.) Namun bahagian seterusnya ini lebih bersifat sebagai cadangan yang merangkumi sebahagian daripada kemungkinan dan potensi yang ada berkenaan TMK.

Antara aplikasi TMK dalam bidang berkaitan ajaran Islam ialah aplikasi sistem zakat dan pengurusan ekonomi Islam. Pengurusan zakat dan ekonomi Islam memerlukan pengurusan yang bukan saja betul, tetapi juga cekap dan efisien. Bagi sebuah pusat pungutan zakat, sistem pengurusan kutipan zakat akan dapat meningkatkan kecekapan pusat berkenaan dalam mengurus harta zakat. Formula zakat tidak sama dengan formula cukai, kerana peraturan dan syaratnya berbeza. Tugas sistem pengurusan zakat bukan saja perlu mengira, tetapi juga menyimpan maklumat, serta mengurus transaksi dan penyaluran wang zakat, maklumat asnaf dan sebagainya. Semua ini akan lebih mudah disempurnakan jika menggunakan sistem komputer kerana maklumat boleh diurus dengan cekap dan pantas. Hasil daripada sistem seperti ini akan mendorong kepada keperluan penyelidikan terhadap model, teori, formula dan sebagainya bagi tujuan penghasilan aplikasi khusus untuk pengurusan zakat dan masalah sepertinya. Malah kajian akan mendorong kepada pengkajian terhadap ilmu baharu. Zakat adalah salah satu model ekonomi Islam dan melalui pengembangan ilmu berkaitan dengannya secara tidak langsung mengembangkan ilmu dan sistem ekonomi Islam.

Al-Quran adalah petunjuk dan rahmat bagi seluruh alam semesta. Maka manusia yang berperanan sebagai khalifah bukan saja perlu memelihara isi Al-Quran tetapi juga menjadikannya sumber rujukan yang utama. Tidak bermakna jika Al-Quran itu dianggap petunjuk, tetapi tidak dirujuk mahupun dibaca. Justeru umat Islam perlu ada satu sistem yang menguruskan kandungan Al-Quran sebagai rujukan utama. Kemudian rekod-rekod hadis boleh disimpan bagi membantu menerangkan isi kandungan Al-Quran. Matlamat ini mendorong kepada pembangunan sistem pangkalan data/maklumat oleh pakar rujuk kepada kandungan Al-Quran dan hadis. Sistem ini juga merupakan satu usaha pemusatan rujukan Al-Quran dan hadis kepada umat Islam di seluruh dunia. Ini memudahkan ianya dipantau dan dikawal daripada usaha penipuan/kesilapan. Tugas sistem ini ialah (1) menyimpan dan mengurus kandungan Al-Quran dan hadis, (2) menyediakan sistem pakar yang boleh menganalisis kandungan Al-Quran dan dengan gabungan enjin carian serta keupayaan perlombongan data (3) memudahkan umat Islam mencari ayat-ayat Al-Quran atau keterangan hadis yang menjelaskan sesuatu isu. Malah bagi hadis pula (4) memudahkan urusan perekodan sanad atau susur-galur perawi atau ulama yang merekodkan hadis berkenaan. Melalui pengwujudan maklumat digital pula, akan membolehkan penyelidikan berkaitan Al-Quran dilakukan dengan lebih berkesan cth. analisis komputasi bagi kajian bahasa Arab dsb.

Lanjutan daripada sistem ini, dapat diteruskan pula kepada sistem pengurusan pendokumentasian Al-Quran. Sistem ini merupakan sebuah pangkalan data arkib yang menyimpan dokumentasi dan pentafsiran oleh ulama Islam (yang diiktiraf) dari seluruh dunia dalam pelbagai bahasa dan budaya. Ini membolehkan Al-Quran itu difahami mengikut konteks ataupun mazhab. Malah pada masa yang sama, umat Islam boleh membaca/mengetahui pandangan dari mazhab-mazhab yang berbeza terhadap sesuatu isu yang dibincangkan oleh Al-Quran. Perbezaan sebab dan alasan terhadap sesuatu pendapat boleh direkodkan, dan kemudian dirujuk oleh umat Islam. Ini dapat meningkatkan kefahaman di kalangan umat Islam sekaligus menghindarkan permusuhan antara puak dan kumpulan akibat perbezaan mazhab. Sistem dokumentasi ini juga perlu memiliki ciri carian, perlombongan data, sistem penyuntingan serta menyediakan sistem-sistem maklumat lain yang berkaitan, supaya penggunaannya lebih mantap dan berkesan.

Antara isu yang diperkatakan dalam Sains Komputer ialah cabaran dalam perlombongan data dan dapatan semula maklumat. Perlombongan data merujuk kepada kaedah bagi mencari dan memilih maklumat yang benar-benar releven dengan kehendak/carian pengguna. Fungsi ini merupakan antara ciri utama enjin carian internet seperti Google, Yahoo, Altavista dan sebagainya. Selain itu enjin carian juga digunakan bagi kegunaan setempat (cth. mencari fail gambar dalam cakera keras) seperti enjin carian Sherlock dalam MacOS X atau enjian carian dalam Microsoft Windows. Enjin carian pada hakikatnya masih kekurangan teori-teori yang berkesan, walaupun prestasinya hari ini kelihatan sangat mantap. Maka dalam usaha penyelidikan untuk membangunkan perlombongan data dan dapatan semula maklumat, boleh difikirkan juga bagaimana membina kaedah perlombongan data yang khusus bagi masalah-masalah berkaitan agama dan sistem rujukan Islam. Pada dasarnya kita boleh membina sebuah algoritma umum perlombongan data, kemudian digunakan untuk maklumat berkaitan ajaran Islam. Namun algoritma ini mungkin perlu diubahsuai; cth bagi kegunaan sistem pengurusan pendokumentasian Al-Quran.

Proses menjadi seorang Muslim bukanlah rumit. Asasnya hanya perlu meyakini dan mengakui bahawa Allah itu Tuhan yang tunggal (tiada yang lain) dan nabi Muhammad S.A.W. pesuruh-Nya, dan dilafazkan sebagai 'ikrar'. Kemudian memahami prinsip Rukun Islam dan Rukun Iman serta mengamalkannya. Maka sudah diiktiraf sebagai Muslim. Namun untuk mengamalkan ajaran Islam perlu kesungguhan dan usaha. Antara cabaran bagi seorang Islam ialah mempelajari ilmu bagi memantapkan akidah dan ibadah. Cabaran ini akan lebih tinggi terhadap Orang Kurang Upaya (OKU). Maka kita perlu menyahut tanggungjawab agama, iaitu membangunkan teknologi dan perisian aplikasi bagi kegunaan OKU Muslim. Sistem (aplikasi) pendidikan Islam bagi OKU merupakan satu cabaran kepada saintis Sains Komputer. Ini kerana OKU Muslim perlu dididik tentang ajaran Islam sepertimana pelajar Muslim yang sempurna sifat. Umum mengetahui bahawa penggunaan komputer dan perisian dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Namun dengan keupayaan yang terhad (buta, kurang anggota dsb), bagaimanakah perisian itu mampu digunakan dengan baik dan berkesan terhadap OKU? Teknologi multimedia dan grafik seperti manipulasi warna, bunyi dan interaksi pengguna yang berkesan akan dapat membantu. Insan Muslim yang cacat pendengaran boleh belajar solat melalui paparan visual. Bagi orang yang buta atau tidak ada kaki dan tangan pula bagaimana? Semua ini seharusnya difikirkan oleh saintis TMK supaya OKU Muslim dapat dibantu untuk mempelajari dan mengamalkan ajaran Islam dengan sesempurna yang mungkin, sepertimana saudaranya yang sempurna sifat.

Selain yang telah dinyatakan, pelbagai aplikasi lain seperti teknologi pengira koordinat kiblat (Kaabah) dan Al-Quran elektronik telah pun wujud. Manakala di pasaran hari ini kita dapat lihat pula perisian-perisian multimedia bagi tujuan panduan am pendidikan Islam, hiburan dan permainan, pendidikan (bahasa Arab, bacaan Al-Quran) dsb. Namun pencapaian ini hanyalah sebahagian kecil daripada ruang yang boleh diteroka dan dibangunkan. Sebenarnya terdapat banyak ruang aplikasi untuk sistem perisian bagi kegunaan umat Islam. Ini kerana keperluan umat Islam terhadap ajaran Islam hampir tidak terbatas dan akan sentiasa berkembang. Apatah lagi dalam bidang penyelidikan dan pembangunan teknologi.

Maka sebagai kesimpulannya, kepentingan ajaran Islam terhadap bidang TMK sangat besar. Agama tidak seharusnya diabaikan kerana selain dapat membimbing dan melahirkan modal insan yang berkaliber, agama juga memberi ruang kepada aplikasi yang lebih besar dan penting terhadap TMK. Justeru di sini ingin dilontarkan beberapa cabaran umum yang harus dipikul oleh ahli TMK. Cabaran-cabaran tersebut ialah mengkaji dan mengenalpasti - (1)Apakah teori/aplikasi TMK yang boleh diilhamkan dari ajaran Islam? (2)Apakah teori/aplikasi TMK yang boleh dimanfaatkan oleh umat Islam? (3)Bagaimana untuk memastikan bahawa setiap elemen dalam sains komputer meningkatkan ketaqwaan kepada Allah? dan (4)Bagaimana melahirkan umat Islam yang mantap akidahnya dan mantap ilmu TMK? Justeru dengan memperkembangkan ajaran Islam dalam bidang TMK bukan sahaja terus merelevenkan agama dalam kehidupan moden tetapi juga memantapkan lagi usaha dakwah di kalangan masyarakat saintifik dan TMK.


(bersambung...)

Rabu, 4 November 2009

Perspektif terhadap pembangunan Sains dan Teknologi (S&T) - Di mana peranan agama?

(Siri MEMBANGUN BERSAMA ISLAM - bhgn 2)



(Kemaskini: 4 Nov 2009)


Kemajuan Sains dan Teknologi (S&T) merupakan satu ciri sebuah negara maju. S&T perlu dibangunkan sebagai pemangkin kepada aktiviti ekonomi dan menjadi penggerak kemajuan sesebuah negara. Hubungan S&T dengan ekonomi sangat rapat. Sesebuah negara yang maju ekonominya tetapi tidak ada aktiviti S&T ibarat manusia yang hidup sihat tetapi tidak punya 5 pancaindera. Manakala negara yang maju S&T tetapi tidak mantap ekonominya, ibarat manusia yang lengkap pancaindera tapi tidak bertenaga. Kesan kedua-dua keadaan ini ialah negara akan bersifat statik. Malah mungkin akan jadi mundur. Sebaliknya perkembangan menggalakkan dalam kedua-dua bidang (S&T dan ekonomi) membolehkan sesebuah negara menjadi dinamik dan berkembang. Maka mutu dan taraf hidup masyarakatnya akan meningkat.

S&T dan ekonomi seolah dilihat sudah saling melengkapi antara satu sama lain kerana hasil pemantapan kedua-dua bidang ini membolehkan banyak negara mencapai tahap kemajuan yang tinggi. Maka S&T dan ekonomi begitu penting untuk diberi perhatian. Ini mendorong pemimpin yang inginkan kemodenan menganggap kedua-dua bidang ini saja yang harus diutamakan. Maka pelbagai dasar digubal untuk memajukan bidang ekonomi dan S&T. Peruntukan kewangan disediakan dalam jumlah yang besar. Pelbagai program dirangka supaya bidang ekonomi dan pembangunan S&T semakin rancak. Dasar pendidikan ditumpukan kepada ilmu/kemahiran berkaitan ekonomi dan S&T seperti ilmu matematik, ilmu sains, ilmu teknikal dan kemahiran berbahasa Inggeris serta bahasa-bahasa yang utama di dunia. Masyarakat pula lebih cenderung untuk memilih bidang S&T sebagai tumpuan sama ada untuk pendidikan mahupun kerjaya.

Antara faktor perkembangan ekonomi ialah kemajuan S&T. Ini kerana aktiviti ekonomi banyak bergantung kepada teknologi, dan ianya berkait rapat pula dengan kemajuan sains. Melalui penyelidikan sains, banyak teknologi baru dapat dibangunkan. Kemajuan teknologi membolehkan peralatan-peralatan baru dibina bagi tujuan aktiviti ekonomi. Bidang perindustrian, misalnya, banyak bergantung kepada teknologi. Antaranya keperluan dalam pembinaan bangunan, kemudahan infrastruktur dan alat pengangkutan, serta penggunaan mesin/robot dalam sektor pembuatan. Bidang perindustrian merupakan antara faktor kepada kemajuan ekonomi moden. Tanpa S&T, industri mungkin tidak akan berkembang. Akibatnya aktiviti ekonomi sesebuah negara tidak dapat berlaku dengan berkesan. Ini akan menjejaskan pendapatan dan hasil ekonomi sesebuah negara industri seperti Malaysia.

Manakala S&T pula memerlukan kemajuan ekonomi sebagai sumber penggerak. Keperluan untuk mengembangkan S&T banyak tertumpu kepada sumbangan dana dan modal kewangan. Sumber kewangan yang mantap hanya boleh dijana melalui aktiviti ekonomi. Melalui peningkatan pendapatan negara, kerajaan dapat menyediakan geran dan peruntukan kepada projek-projek penyelidikan. Begitu juga dengan pembangunan teknologi baru yang memerlukan pembiayaan yang besar. Malah teknologi baru boleh diperolehi dengan lebih cepat dan mudah (spt mengimport teknologi atau membeli peralatan) dengan adanya sumber kewangan yang mantap. Penyelidikan bidang sains memerlukan kemudahan infrastruktur dan peralatan yang canggih supaya dapat dijalankan dengan berkesan. Penggunaan teknologi yang primitif akan menjadikan penyelidikan sains sia-sia kerana penemuan 'baru' mungkin sudah ketinggalan (obsolete) dan tidak terpakai lagi. Oleh itu sumber kewangan menjadi salah satu faktor terbesar kemajuan S&T. Sebab itu negara-negara kaya semakin maju kerana dapat menarik penyelidik dan mengembangkan penyelidikan dengan pesat. Tanpa aktiviti ekonomi yang pesat, tidak mungkin sumber kewangan yang mantap untuk S&T dapat disediakan dan ini menyebabkan bidang penyelidikan S&T semakin malap.

Adakah ini bermakna agama tidak relevan dalam memodenkan sesebuah negara? Kedudukan agama dalam arus pemodenan perlu diperjelaskan. Jika tidak, dikhuatiri ilmu agama akan semakin terpinggir atau dilupakan terus. Inilah yang perlu dielakkan. Justeru perlu ada suatu penjelasan dan huraian terhadap konsep beragama dalam S&T dan bidang utama yang lain supaya dapat dilihat kepentingannya. Di sini penulis ingin memfokus terhadap bidang S&T, iaitu suatu bidang yang penting selain bidang berkaitan ekonomi. Bahagian seterusnya akan membincangkan kepentingan agama dan hubungannya dengan S&T. Apabila masyarakat sedar keperluan agama dalam pemodenan negara, maka ini akan membolehkan agama dilihat sebagai suatu yang relevan dalam memodenkan masyarakat dan negara.


Kepentingan agama dan hubungannya terhadap pembangunan S&T

Secara keseluruhannya, S&T adalah untuk meningkatkan taraf hidup dan berkaitan kepentingan aktiviti manusia. Maka secara dasarnya, agama boleh menjadi pengawal dalam aspek pembangunan S&T kerana agama diturunkan untuk membimbing manusia. Aktiviti S&T perlu ada garis panduan supaya ia kekal untuk memberi faedah. Hakikatnya S&T yang keterlaluan telah mendatangkan kesan buruk sama ada kepada manusia dan alam sekitar. Hari ini, isu terhadap 'sustainability' S&T mula hangat diperkatakan. Salah satu faktor adalah kerana pencemaran alam sekitar akibat S&T yang tidak terkawal yang semakin membimbangkan dan menjadi isu global. Justeru S&T yang lebih 'mesra alam' menjadi topik utama berkaitan 'sustainability'. Namun ramai kalangan kita nyata tidak sedar, aplikasi agama sebagai panduan pembangunan S&T dapat memastikan 'sustainability' boleh tercapai tanpa perlu bersusah payah merangka pelan atau program yang kompleks bagi mencapai matlamat tersebut. Bukan saja 'sustainability' dalam S&T, malah agama sememangnya penting untuk menjadi panduan kepada semua aktiviti manusia.

Penggabungan agama dengan S&T nyata penting. Namun penggabungan ini dalam dimensi yang bagaimana? Integrasi agama dalam S&T atau S&T dalam agama? Sepertimana hubungan S&T dengan ekonomi, hubungan timbal-balik atau saling melengkapi juga berlaku antara S&T dan agama. Di dalam mengembangkan S&T, seharusnya S&T bermatlamat mencari keredhaan Allah. Ini hanya boleh dicapai melalui aplikasi agama dalam S&T. Maka langkah awal ialah agama perlu diintegrasi ke dalam S&T bagi memastikan S&T tidak lari dari matlamat asal kejadian manusia. Ini juga didorong oleh faktor bahawa agama itu tidak terikat dengan S&T. Melalui penerapan agama, isu 'sustainability' dan pelbagai masalah berkaitan salahguna S&T mungkin akan dapat diselesaikan. Malah isu 'sustainability' mungkin tidak timbul langsung kerana perkembangan S&T sentiasa berada dalam batas-batas yang menjamin kesejahteraan hidup manusia dan keharmonian alam sekitar.

Banyak kerosakan dan ketidakseimbangan alam semulajadi pada hari ini berlaku kerana kepincangan dalam aktiviti S&T. Pada dasarnya S&T bertujuan memudahkan urusan dan menaikkan taraf hidup manusia. Tetapi dengan pembangunan yang sembrono dan melulu tanpa menghiraukan kesannya terhadap alam sekitar telah menimbulkan banyak kesan buruk. Sebagai contoh, melalui penyelidikan dan pembangunan S&T minyak dan sumber petroleum diteroka dan dipelbagaikan hingga melahirkan pelbagai produk. Daripada gas asli, minyak petrol/gasolin, pelincir, polimer sehinggalah kepada bahan turap (tar). Semua produk dan teknologi yang terhasil nyata memberi faedah kepada kita. Namun bahan-bahan ini juga turut menyebabkan masalah pencemaran, sampah-sarap (bahan-bahan tak-terbiodegradasi/sukar lupus), gangguan ekosistem (pemusnahan habitat liar), pemanasan global (akibat pembakaran bahan api dan pembebasan gas karbon monoksida/dioksida berlebihan), kemusnahan alam fauna dan sebagainya. Ini berlaku disebabkan S&T hanya bermatlamat untuk memperolehi teknologi baru dan keuntungan semata-mata. Tanpa ada rasa tanggungjawab terhadap alam sekitar, S&T dikembangkan sehinggalah pada satu tahap (hari ini) manusia mula menanggung kesan buruknya.

Agama mengajar seseorang untuk hidup bermatlamat. Matlamat beragama ialah untuk menjamin/mendapatkan kesejahteraan di akhirat melalui kepatuhan di dunia. Setiap amalan yang dilakukan di dunia perlu berada di atas landasan yang diredhai oleh Allah. Telah dinyatakan dengan jelas dalam Al-Quran bahawa manusia adalah khalifah Allah yang bertanggungjawab untuk memelihara dan mengurus alam ini. Justeru setiap urusan manusia perlu memelihara keharmonian dan keseimbangan alam semulajadi. Sekiranya penyelidikan S&T terbina di atas landasan ini, maka sudah tentu S&T tidak akan merosakkan bumi kerana setiap kajian dirancang dengan teliti. Seandainya ini terlalu bersifat idealistik, setidaknya ia dapat meminimakan kesan negatif yang timbul kerana penyelidikan dan pembangunan pastinya dilakukan secara berhati-hati bagi memelihara kepentingan alam semulajadi.

Apabila mengulas tentang hubungan antara agama dan S&T pasti tidak dapat meminggirkan persoalan etika. Etika merujuk kepada peraturan-peraturan sosial yang perlu dipatuhi oleh setiap individu dalam sesebuah masyarakat. Etika merupakan antara ciri penting yang perlu ada dalam pembudayaan bidang S&T. Ini kerana penyelidikan meneroka ilmu baharu. Bukan saja melibatkan wang peruntukan yang banyak, tetapi juga memberi 'kuasa' dan kelebihan kepada seseorang kerana dia telah menguasai sesuatu yang tidak dipunyai/diketahui oleh orang lain. Maka penyelidik yang berjaya menemui ilmu baharu mempunyai peluang untuk memanipulasi ilmu tersebut untuk kepentingan dirinya. Oleh itu potensi untuk berlakunya salahlaku seperti plagiat, penipuan dan penyalahgunaan kuasa sangat tinggi.

Tanpa etika, isu plagiat dan penipuan sangat mudah berlaku dalam penyelidikan. Ianya sukar dibongkar kerana fakta sebenar tentang penemuan baharu tentunya belum diketahui umum. Fakta baharu hanya diketahui oleh penyelidik yang menemuinya dan kemudian dihebah untuk dimanfaatkan oleh masyarakat. Dalam isu plagiat, penyelidik yang tidak jujur akan mencuri penemuan dan idea orang lain (yang belum dihebahkan atau tidak diketahui umum) dan mendakwa sebagai miliknya. Terdapat juga kes di mana penyelidik memalsukan data untuk sesuatu kepentingan. Melainkan penipuan ini dapat dikesan, maka salahlaku plagiat atau penipuan akan terlepas begitu saja. Dalam hal ini masyarakat hanya dapat bergantung kepada kejujuran penyelidik. Meskipun terdapat prosedur-prosedur mengesan penipuan/plagiat, kes sebegini tetap terlepas juga.

Selain penipuan, salahguna kuasa juga mudah berlaku dalam pembangunan S&T. 'Kuasa' bagi penyelidik ialah keupayaan untuk menggunakan ilmu yang ditemuinya bagi kepentingan dirinya atau pihak tertentu. Suatu masa dahulu, dunia digemparkan dengan isu berkenaan kejuruteraan genetik dan pengklonan. Kejuruteraan genetik ialah teknologi yang boleh digunakan bagi meningkatkan hasil pertanian (cth benih padi bermutu tinggi boleh diklon dalam jumlah yang banyak untuk menghasilkan beras bermutu tinggi). Namun oleh kerana faktor keuntungan, pengubahsuaian genetik tanaman yang keterlaluan mula berleluasa bagi mendapatkan hasil yang lebih banyak. Usaha ini ditentang hebat kerana baka ubahsuai genetik boleh menyebabkan kesan buruk kepada tubuh manusia. Malah dalam jangkamasa panjang pendapatan dan hasil tanaman golongan petani akan lebih terjejas kerana baka ubahsuai tidak sama sifatnya dengan baka tanaman semulajadi. Ubahsuai yang keterlaluan akan memudaratkan tanaman, misalnya kemerosotan daya tahan tanaman terhadap penyakit dan menyebabkan tanaman mudah mati dan sebagainya. Selain itu usaha pengklonan mula disalahguna hingga dicadangkan melibatkan eksperimen ke atas manusia. Jika tidak kerana ditentang hebat oleh komuniti penyelidikan atas prinsip etika, mungkin pengklonan manusia telah berlaku.

Maka etika nyata sangat penting bagi penyelidik dan penyelidikan S&T. Jika diamati, Islam sebenarnya adalah pendorong kepada etika kerana agama juga bermatlamat mendidik manusia atas landasan kehidupan yang sebenar. Islam menekankan bahawa penyelidik/manusia sentiasa tertakluk di bawah kuasa tuhan. Bagi pendokong Atheis, etika hanya semata-mata bergantung kepada kejujuran. Bagi mereka tidak ada konsep tuhan yang mengawal manusia. Tetapi dalam Islam, prinsip keimanan bahawa 'tuhan itu ada dan sentiasa memerhati kita' akan mendorong penyelidik untuk hidup beretika melalui agama. Ini secara langsung akan memastikan prinsip etika dalam penyelidikan dipatuhi oleh penyelidik. Secara tidak langsung pembangunan S&T akan lebih terkawal kerana etika sentiasa dipertahankan.

Manakala integrasi S&T dalam agama juga perlu. Keperluan ini wujud akibat perubahan keperluan semasa. Apabila gaya hidup manusia semakin moden, maka keperluannya juga semakin kompleks. Jika pada zaman batu manusia tidak perlu kereta, hari ini kereta adalah satu medium pengangkutan yang wajib. Jika pada zaman kegemilangan Baghdad ilmuan belum memerlukan komputer, hari ini ilmuan dan penyelidik sangat memerlukan komputer. Oleh kerana agama itu untuk manusia, maka kaedah dalam Islam juga perlu 'dipertingkatkan' selari dengan kemajuan S&T. (Bukan 'dimodenkan', kerana istilah ini memberi persepsi yang negatif pada agama, yakni seolah-olah agama itu primitif dan jumud.) Matlamat integrasi (atau lebih tepat aplikasi) S&T kepada agama adalah untuk memajukan kaedah-kaedah penyampaian dan penerapan nilai di dalamnya. Antara ruang pembangunan yang wujud termasuklah pembangunan bidang berkaitan dakwah, penyelidikan sejarah dan sains Islam, dsb. Ini semua merupakan kaedah-kaedah bagi menyebarluas dan memantapkan agama dalam kehidupan manusia. Apabila kaedah dan proses dalam peng'agama'an semakin mantap, maka lebih mudah agama itu disebar dan diterapkan dalam masyarakat.

Dahulu masyarakat hanya boleh belajar agama di masjid, surau atau madrasah. Tetapi hari ini media massa boleh membantu menyampaikan ilmu/maklumat walaupun jarak antara tok guru dengan murid beribu-ribu kilometer jauhnya. Jika dahulu pembelajaran ilmu agama hanya melalui kitab-kitab dan ceramah, hari ini semuanya boleh dicapai dengan mudah melalui internet. (Namun perlu hati-hati.) Begitu juga kaedah menentukan makanan halal, boleh dilakukan dengan lebih berkesan melalui eksperimen makmal. Baru-baru ini, penyelidik Universiti Sains Malaysia (USM) mendedahkan kaedah pengujian DNA babi menggunakan 'polymerase chain reaction' yang digunakan terhadap ujian gelatin di Malaysia sekarang tidak tepat. Sebaliknya kaedah menggunakan 'biomarker' yang mendedahkan profil protein adalah lebih berkesan (dlm NSTP bertarikh 3 Nov 2009, seksyen 'Nation' ms 14). Perkembangan ini adalah antara petanda positif bahawa S&T juga mempunyai peranan untuk dimajukan atas kepentingan dakwah, penyebaran dan memantapkan aplikasi Islam. Justeru S&T juga diperlukan terhadap perkembangan agama.


Integrasi dalam sistem pendidikan

Rata-rata masyarakat hari ini sedar dan memahami bahawa, untuk memastikan pembangunan S&T itu mantap usaha perlu dilakukan sejak dari peringkat sekolah. Ini kerana usaha menggerakkan bidang S&T hanya boleh dilakukan dengan adanya sumber tenaga manusia yang berilmu pengetahuan dan mahir S&T. Apabila sumber manusia mantap (berilmu dan berkemahiran) akan dapat membolehkan bidang S&T berkembang dengan lebih berkesan. Dengan hanya bersandarkan kepada pelaksanaan program atau penyediaan peruntukan di pihak kerajaan, usaha mengembangkan S&T tidak akan berjaya. Usaha dan perancangan kerajaan berkaitan S&T tidak akan mendapat sambutan kerana masyarakat tidak faham S&T. Tetapi dengan adanya generasi yang mahir S&T, maka usaha dapat digerakkan melalui bidang penyelidikan, pembuatan dan pembangunan teknologi.

Maka berdasarkan konsep yang sama, usaha penghayatan agama dalam S&T dan aplikasi S&T dalam agama hanya boleh dicapai dengan berkesan sekiranya ahli masyarakat telah memahami kepentingan dan kaitannya. Mereka perlu diajar dan diterangkan bagaimana ilmu agama dan S&T saling berkait. Untuk mencapai matlamat ini, usaha perlu dilakukan sejak dari peringkat awal proses pendidikan seseorang individu. Penerapan nilai Islam dalam pendidikan sains sejak peringkat sekolah boleh menjadi asas permulaan kepada melahirkan generasi berilmu S&T yang taat kepada agama. Begitu juga pemahaman terhadap kaedah aplikasi S&T terhadap ilmu agama. Berdasarkan pengetahuan penulis, penerapan ilmu sains di sekolah-sekolah menengah agama telahpun dilaksanakan melalui pengwujudan mata pelajaran Sains. Manakala di peringkat pengajian tinggi, pusat pengajian Darul Quran sedang berusaha melahirkan lulusan bidang S&T yang hafaz Al-Quran. Sesungguhnya semua usaha ini merupakan satu permulaan yang baik. Namun dalam sistem pendidikan kebangsaan yang diamalkan sekarang, usaha ini belum lagi dilakukan.

Selagi pengasingan ilmu agama dengan ilmu sains masih berlaku, maka kita tidak akan dapat melahirkan suatu generasi S&T yang benar-benar mantap ilmu agamanya atau generasi aliran agama yang mantap ilmu S&T. Pengasingan inilah yang mengakibatkan masalah yang dihadapi sekarang di mana lulusan S&T tidak menghayati agama dan lulusan agama cetek ilmu S&T. Integrasi ilmu agama dan sains perlu dilakukan bagi melahirkan ilmuan Islam yang mahir S&T dan ilmuan S&T yang mantap akidahnya. Istilah integrasi tidak semestinya bermaksud perlu mewujudkan subjek Sains Islam. Namun prinsip asas dalam agama - ketauhidan, akhlak - boleh diserapkan ke dalam sukatan mata pelajaran sains sedia ada. Manakala elemen asas S&T - kemahiran menyelidik dan bereksperimen, berfikiran kritikal, mempunyai kemahiran teknikal - boleh diserapkan dalam sukatan mata pelajaran asas aliran agama. Ini membolehkan pelajar-pelajar dapat memahami asas kedua-dua bidang dan membolehkan mereka menyesuaikan diri dalam bidang tersebut. Namun yang lebih penting pelajar-pelajar ini dapat memahami hubungan antara S&T dengan prinsip Islam dalam kehidupan. Maka apabila mereka dewasa dan terlibat dengan industri, mereka sudah dibekalkan dengan asas yang mantap bagi memastikan kedua-dua aliran pemikiran adalah seimbang. Justeru dapat melahirkan individu yang tidak mengasingkan antara agama dengan soal teknikal berkaitan S&T.

Integrasi antara ilmu agama dan sains sedikit sebanyak akan dapat membendung masalah yang dihadapi oleh lulusan bidang agama dewasa ini. Isu yang dihadapi sekarang ialah masalah kekurangan tempat bagi lulusan agama dalam sektor pekerjaan. Antara punca yang dikenalpasti ialah pelajar lulusan bidang agama tidak ada kemahiran yang 'diperlukan' ('perlu' bermaksud keperluan industri semasa). Justeru melalui integrasi dalam sistem pendidikan akan melahirkan lebih ramai lulusan agama yang mahir dalam ilmu (sekurang-kurangnya ilmu asas) berkaitan S&T. Dengan adanya pendedahan terhadap S&T di peringkat sekolah, mereka akan faham betapa pentingnya memahami S&T dan kepentingannya terhadap bidang agama. Justeru lulusan agama akan cenderung untuk mendalami dan lebih memanfaatkan teknologi. Bukan setakat mahir menggunakan aplikasi pemproses teks (Microsoft Word dsb), malah mungkin setiap mereka akan lebih peka dengan perkembangan sains dan teknologi semasa.


Kesimpulan

Peranan agama dalam pembangunan S&T sangat besar. Maka kepentingan Islam sebagai pembimbing S&T tidak boleh dipertikaikan lagi. Manakala perkembangan ilmu agama juga sangat memerlukan S&T dan ini merupakan satu ruang kepada perkembangan S&T. Namun perlu difahami, bahawa hubungan timbal-balik antara agama dan S&T (saling melengkapi) itu berlaku kesan daripada perkembangan hidup manusia yang semakin kompleks. Pada dasarnya isi agama itu sudah sempurna, cuma kaedah penerapan dan pelaksanaannya saja perlukan S&T. Berdasarkan perbincangan ini, diharap dapat menyedarkan kita bahawa sebenarnya wujud hubungan yang erat antara agama dan S&T. Justeru sebagai kesimpulannya, agama itu tetap relevan dalam pembangunan dan usaha pemodenan negara.

(bersambung)...