بسم الله الرحمن الرحيم

"We are not in the position to apply pressure on anyone, we are a small country. But we do express our views on things. If we think that people are practicing double standards, we just say so, whether people listen to us or not is a different matter but we feel that we have to give our comment based on the truth." -Tun Dr. Mahathir Mohamad in 'Restoring Muslim's Dignity / Menebus Maruah Ummah'. Jabatan Perkhidmatan Penerangan Malaysia. KL. 2002

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته - Blog ni berkisar tentang hal-hal berkaitan pembangunan Malaysia ke arah Wawasan 2020, terutama berkaitan pembangunan negara menurut acuan Islam. Kita mempunyai cita-cita yg besar tetapi masih berdiri pada asas yg tidak kukuh. Saat kita jatuh, baru kita sedar di mana kita berpijak. (Ilustrasi: Potret Ibnu Sina)







Jumaat, 17 Oktober 2008

Menjana kepelbagaian kemahiran


a.k.a. multi-skilled worker

Rumah sebelah rumah aku tengah menjalani proses pengubahsuaian. Cantik gak, cuma aku tak tertarik pun (mungkin sbb aku belum mampu nak buat huhuhu). Tapi aku tertarik dgn cara pekerjanya (warga Indonesia) menyiapkan kerja mereka.

Apa yg membuat aku tertarik ialah (1) Diorang mmg tekun dan rajin, (2) Diorang tak memilih kerja (rasa aku la), pasal semua kerja yg berbeza pun diorang buat, (3) Diorang penyabar (mgkin terpaksa, tu aku tak tau). Kalau dinilai sikap diorang ni, aku rasa diorang patut jadi penyelidik.

Kenapa tidak? Sikap rajin dan tekun memang penting dalam penyelidikan. Macam aku post sebelum ni, antara ciri penyelidik yang penting adalah rajin. Apa kerja pun kalau tak rajin, susah nak berjaya (kecuali korang ada orang suruhan). Ketekunan pun perlu ada. Kalau buat kerja acuh tak acuh, mungkin lambat siap. Tu pun kalau tak terbengkalai sebab dah putus asa. Tapi aku bukan nak bincang ciri penyelidik. Korang boleh boleh rujuk post sebelum ni.

Dalam post ni, aku nak bincang pasal sikap yang nombor 2 tu. Tak memilih kerja. Untuk menjadi sebuah negara maju, Malaysia memerlukan ramai pekerja yg mahir dalam pelbagai bidang, dan sanggup buat apa saja kerja yang ditugaskan. Misalnya macam pekerja Indonesia tu la. Aku tengok diorang buat macam-macam kerja. Mula-mula menyimen, pasang bahagian depan dgn bumbung, pasang jubin dll (dll. pasal aku tak pasti dan tak nampak). Di tempat lain pula, pekerja Indonesia ada yang bekerja di sektor perladangan, kilang, perniagaan malah di rumah. Mungkin bagi pekerja Indonesia, diorang terpaksa. Sebab peluang diorang terhad. Diorang perlu cari duit dan terpaksa merantau. Jadi diorang terpaksa rebut mana-mana peluang yang ada. (Malah, pekerja Indonesia yang buat kerja sebelah rumah aku beritahu, isteri dia sekarang berada di Texas, kerja sebagai pembantu rumah orang Malaysia di sana.). Mungkin korang boleh kata diorang ni takkan sanggup buat pelbagai kerja kalau tak terpaksa.

Tapi macammana pulak dgn orang Jepun? Seorang pensyarah UPM yang buat kajian di Jepun (dan aku baca buku pasal orang Jepun pun cakap benda yang sama.), pekerja Jepun serba boleh dan tak memilih kerja. Kalau korang ambik sorang pekerja Jepun, pada satu masa diorang buat satu kerja. Siap kerja, pekerja ni akan cuba buat benda lain pulak cth. sapu sampah. Selain sbb diorang ni tak memilih dan ada pelbagai kemahiran, budaya Jepun tak suka duduk diam. Tu antara sbb diorang boleh jadi begitu maju dalam tempoh cuma 10 tahun selepas dibom oleh Amerika! Sekarang orang Amerika pun berebut pakai kenderaan Nissan berbanding Ford.

Jadi sepatutnya sebagai orang Malaysia, kita tidak terlampau memilih kerja. Rebut saja apa jua peluang yang ada dan lakukan bersungguh-sungguh. Malangnya di Malaysia kita masih kurang kesedaran ini. Banyak syarikat tak sanggup ambil pekerja tempatan sebab orang Malaysia cerewet, khususnya orang Melayu. Syarikat tempatan ambil pekerja asing bukan semata-mata kos lebih murah. Sebabnya aku rasa kos boleh jadi lagi mahal sebab nak merasuah imigresen (bukan semua warga jabatan imigresen dan syarikat terlibat rasuah). Tapi berbaloi, sebab pekerja asing khususnya dari negara seperti Bangladesh, India, Myanmar dan Vietnam (dan byk lagi), mereka ni tak cerewet. Suruh buat apa saja, diorang akan buat asalkan dengan bayaran. Jadi kalau nak maju (dan jugak kurangkan kebanjiran warga asing kat Malaysia ni), satu cara adalah orang Malaysia kena ubah sikap dan mentaliti kononnya kita ni warga elit. Rebut saja peluang yang ada.

Tapi korang mungkin akan beralasan, tak semua kerja kita boleh buat. Bergantung kepada kemahiran. Betul. Tapi ini berlaku sebab kita juga. Kita kurang kemahiran, dan inilah yang aku nak tegaskan. Kita perlu bersedia dan pelbagaikan kemahiran yang kita ada. Kalau kita fokus pada satu kemahiran saja, maka peluang kita jadi terhad. Jadi kenapa tak cuba mahirkan diri dalam pelbagai bidang? Pilihlah untuk memahirkan diri dalam 3-4 bidang yang berkaitan. Misalnya, kalau korang tukang jahit baju, belajarlah jahit kasut, guna mesin penenun automatik (cth. buat lencana), dan belajar cara memperkembangkan perniagaan. Jadi peluang-peluang yang wujud akan bertambah sbb boleh rebut semua permintaan dari bidang-bidang yang berbeza.

Jadi ini yang aku nak sampaikan. Keperluan tenaga kerja yang mahir dalam pelbagai amat diperlukan. Sebabnya, populasi penduduk di Malaysia ni tak ramai. Tapi untuk menjadi sebuah negara maju, banyak kerja yang perlu dilakukan. Pembangunan yg pesat dalam tempoh singkat amat mustahil, melainkan seorang pekerja boleh melakukan dua atau tiga tugas (lebih dari satu). Jadi tanggungjawab di bahu korang (dan aku) utk menyempurnakan tanggungjawab ni.

Macam aku sekarang, aku bekerja di sektor pendidikan dan penyelidikan. Pada masa yang sama aku cuba jadi penulis yang baik (cth di blog ni lah). Itu ikhtiar aku lah. Korang pun kena bantu jayakan impian pemimpin dan generasi akan datang untuk realisasikan wawasan 2020, iaitu Malaysia maju pada tahun 2020 - luc.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan