- membaca basmallah (bismillah)
Menumpukan semula fokus untuk beribadah dan memohon keberkatan perbuatan kita (hanya kerana Allah) - membasuh tangan
membersihkan kotoran dan najis yang terdapat di tangan. Menyediakan tangan yang bersih untuk membersihkan anggota lainnya. Jika tidak, mungkin kuman yang melekat di tangan akan dipindahkan pula ke bahagian yang lebih sensitif seperti rongga hidung, mulut dan cuping telinga. - berkumur
membuang sisa-sisa makanan dari celah gigi, lidah dan rongga mulut. Meneutralkan rembesan enzim dan asid yang masih ada kesan dari mengunyah makanan. Air liur mengandungi enzim dan asid bertujuan mencernakan makanan supaya lebih mudah tercerna apabila masuk ke perut. (Sunnah Nabi S.A.W. kunyah makanan 40x kanan dan kiri dapat menghasilkan kesan yang positif ini.) Sisa makanan yang tertinggal akan menghasilkan bau yang kurang menyenangkan, dan dengan berkumur boleh mengurangkan bau. - memasukkan air ke rongga hidung
membuang kotoran-kotoran yang terdapat dlm hidung seperti habuk, asap-asap dsb yang ditapis oleh bulu hidung. Selain membuang mukus-mukus (hingus, 'tahi hidung') yang memerangkap kotoran. Kuman-kuman yang terdapat dalam mukus boleh menyebabkan rasa gatal, dan mungkin juga jangkitan penyakit. Dengan membersihkannya, dapat mengelakkan kesan negatif pada tubuh. - berniat seraya membasuh muka
menumpukan matlamat kepada ibadah, mengikhlaskan niat seraya menenangkan hati kerana 'hanya dengan mengingat Allah hati jadi tenang' (Al-Quran). Membasuh muka membersihkan kotoran-kotoran, daki dan minyak yang terkumpul di kulit muka, bulu kening, misai, janggut dsb. Liang-liang roma jadi bersih dan menyegarkan. Selain itu muka juga mungkin mengandungi saraf-saraf dan salur darah penting ke otak. Dengan membasuh muka dapat membantu mengawal suhu dan aliran darah ke otak sekaligus sebagai pencegahan dan mengurangkan risiko berkaitan salur darah seperti strok dan stress. - membasuh kedua belah tangan hingga atas siku
membersihkan bahagian tangan dengan sempurna, iaitu membersihkan kotoran, daki, minyak yang terdapat pada kulit dan liang roma di kawasan terlibat. Seperti mana anggota lain, tangan mengandungi liang-liang roma dan kulit, yang penting untuk mengawal suhu badan. Selain itu, sebagai organ deria yang penting, tapak tangan mengandungi saraf-saraf yang sensitif. - menyapu sedikit air di kepala (anak rambut)
Entah (wallahua'lam). Kemungkinan mengendurkan urat saraf yang terdapat di bahagian kepala. Mungkin terdapat saraf dan salur darah yang penting di situ. Boleh mengurangkan hipertensi. Selain strok, hipertensi dan tekanan jiwa boleh berlaku akibat peningkatan suhu dalam badan dan aliran darah yang cepat (tidak normal). Dengan memperlahankan aliran darah supaya lebih teratur dan normal mengurangkan risiko negatif ke atas sistem tubuh. - menyapu air ke dua cuping telinga
Membuang kotoran dan sisa minyak yang melekat di cuping telinga. Menjadikan pendengaran lebih sempurna, kerana antara fungsi cuping ialah memerangkap/menangkap gelombang bunyi untuk disalurkan ke dalam salur telinga. Selain itu cuping juga berfungsi mengawal suhu badan, iaitu membebaskan haba melalui permukaan kulit yang lebih luas (cth makhluk lain yang memanfaatkan cuping telinga- gajah). Menyejukkan dengan air boleh membantu mengawal suhu. Jika cuping bersih, maka fungsi-fungsi ini akan lebih sempurna. - membasuh kaki hingga atas buku lali
membersihkan kotoran, minyak dsb yang melekat di permukaan kulit dan liang roma pada kaki. Mengikut ilmu refleksologi, tapak kaki mengandungi banyak saraf penting (punca saraf refleks) yang memberi kesan kepada seluruh fungsi badan. Selain itu kulit kaki juga merupakan sebahagian sistem kawalan suhu badan. Dengan membasuh kaki, bukan sahaja membersihkan, malah membantu meningkatkan keberkesanan fungsi tubuh. - berdoa
semuanya dari Allah, dan kepada Allah jua ia kembali. Bila dah tenang kesan dari wudhu', mungkin ini antara masa terbaik untuk berdoa sebab lebih fokus (cadangan saja).
Sekadar penilaian peribadi berdasarkan ilmu yang Allah beri. Saya bukan pakar kesihatan, biologi mahupun doktor. Mungkin perlu kajian terperinci yang mengkaji kesan ibadah wudhu' terhadap fungsi tubuh, minda dan emosi.
Aspek saintifik yang boleh dikaji oleh penyelidik Muslim:
- biologi - kesan wudhu' terhadap fungsi sel, tubuh, sistem limfatik dll.
- perubatan - wudhu' dari aspek kesihatan fizikal dan emosi, kawalan penyakit, fungsi air terhadap pengawalan strok dan tekanan mental melalui titik refleksologi dll.
- fizik - keupayaan sifat molekul air terhadap tekanan dan suhu badan dan peranannya, metafizik seperti tindakbalas sifat magnetism tubuh terhadap kesan wudhu', biofizik seperti mengkaji pengaruh terhadap keseimbangan terma dalam tubuh kesan dari berwudhu' dll.
- psikologi - pengawalan emosi melalui wudhu' dll.
- falsafah - hubungan antara sifat kemanusiaan dengan ketuhanan melalui ibadah - kajian kes - wudhu' dll.
- kaunseling - wudhu' dan peranannya dalam keseimbangan emosi remaja, peranan wudhu' dalam membantu menghadapi krisis 'ramai alami tekanan mental akibat hilang pekerjaan', dll.
Petunjuk lain :
- Apabila kamu marah, diam. Kalau masih tak reda, duduk. Kalau masih tak reda, baring. Kalau masih tak reda, berwudhu' (sumber: maksud hadis)
- Setiap titis air wudhu' menghapuskan dosa
- hanya sah berwudhu' dgn air mutlak (suci dan bersih). Makruh berwudhu' dengan air yang telah terdedah pada sinar matahari (panas). Air yang telah digunakan untuk berwudhu' (yang kurang dari 2 kolah=? liter) tidak sah untuk digunakan lagi.
- wudhu' boleh digantikan dengan debu yang suci (tayammum) jika tiada air. Apa rahsia debu yang suci?
Islam itu agama yg syumul,setiap suruhan dan larangan itu bersebab. Contohnya Islam satu-satunya agama di dunia mengharamkan memakan babi. Pengaharaman itu kerana babi membawa mudharat dan setiap yg mudharat itu haram bagi umat ISLAM. Islam memang indah.
BalasPadam