بسم الله الرحمن الرحيم

"We are not in the position to apply pressure on anyone, we are a small country. But we do express our views on things. If we think that people are practicing double standards, we just say so, whether people listen to us or not is a different matter but we feel that we have to give our comment based on the truth." -Tun Dr. Mahathir Mohamad in 'Restoring Muslim's Dignity / Menebus Maruah Ummah'. Jabatan Perkhidmatan Penerangan Malaysia. KL. 2002

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته - Blog ni berkisar tentang hal-hal berkaitan pembangunan Malaysia ke arah Wawasan 2020, terutama berkaitan pembangunan negara menurut acuan Islam. Kita mempunyai cita-cita yg besar tetapi masih berdiri pada asas yg tidak kukuh. Saat kita jatuh, baru kita sedar di mana kita berpijak. (Ilustrasi: Potret Ibnu Sina)







Khamis, 16 Oktober 2008

Jangan jadi pemalas

Aku belum nak post bhgn-2 critical thinking. Tapi aku nak cite pasal sifat malas.

Aku rasa semua orang ada rasa malas. Ianya juga subjektif. Malas boleh jadi negatif pada perspektif seseorang, tapi mungkin positif pada orang lain. Kekuatan dalaman seseorang mempengaruhi sikap dan perspektif terhadap malas. Itu sebab ada yang boleh kawal, ada yang tak boleh. Yang boleh kawal dia akan cuba atasi rasa malas. Yang tak boleh atau tak mahu kawal dia akan ikut saja rasa malas dia.

Sifat malas tak menjurus pada benda yg negatif semata-mata. Kadang2 bila kita letih kita jadi malas. Kita rasa nak berehat. Berehat memulihkan kekuatan badan dan otak. Berehat boleh menenangkan perasaan. Jadi malas yg menjurus kepada berehat secara logiknya bukanlah negatif. Jadi bila korang rasa malas, janganlah risau.

Tapi aku bukanlah nak suruh korang jadi malas. Aku nak promote sikap rajin. So aku nak bagi korang senarai 'ubat' bagi rasa malas. Ni pendapat yang aku dapat dari kengkawan dalam sebuah forum. Ada yg bagus, biasa dan bunyi kelakar pun ada hehehe. Tapi aku dah edit la. Harap2 lepas ni korang tak malas lah (mudah-mudahan aku pun sama).

  1. ingat tujuan manusia 'dilahirkan ke dunia'
  2. perbanyakkan ibadah - malas mungkin godaan syaitan
  3. istighfar banyak-banyak
  4. bersyukur pada Allah yang menjadikan kita
  5. baca doa ma'thurot (doa-doa Nabi S.A.W., disusun oleh Imam Hassan Al-Bana)
  6. kena ada motivator
  7. ubah mind-set
  8. kena ada plan aktiviti
  9. kena ada angan-angan
  10. berfikiran positif
  11. selesaikan masalah yg ganggu fikiran (masalah awek etc.)
  12. rajin-rajinkan diri
  13. join aktiviti kemasyarakatan
  14. jangan ikut hati (yg malas)
  15. relax ?

Satu yang menarik ialah 'ubat' yang no. 15, relax. Mungkin nampak pelik, tapi sebenarnya logik. Macam pendapat aku di awal tadi, relax juga boleh kurangkan malas. Mungkin kita malas sbb fikiran berserabut. Jadi bila dah bertenang, kita boleh berfikir secara sihat dan teratur a.k.a. waras.

Jadi rajin-rajinkanlah diri. Harap boleh tingkatkan produktiviti dan hasil penyelidikan koranglah :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan