Pemikiran kritikal berkaitan dengan keperluan berhujah (arguing). Hujah atau argumen merujuk kepada satu set pernyataan-pernyataan deklaratif (proposisi) yang mana 1 merujuk kepada kesimpulan dan selebihnya adalah premis.
Antara terma/istilah berkaitan yang penting adalah:
- Proposisi (proposition) adalah kandungan berfakta yang dinyatakan dalam bentuk pernyataan deklaratif pada satu-satu masa.
- Kesimpulan adalah pernyataan tentang sesuatu perkara yang kita ingin orang terima/setuju. Misalnya, 'kereta itu bulat', 'saya pandai bercakap' dan sebagainya.
- Premis adalah dakwaan (claim) yang menyokong supaya orang menerima kesimpulan yang kita buat.
- Retorik - lawan kepada hujah. Sebabnya retorik hanya ada kesimpulan, tetapi kesimpulan itu cuba disebarkan dengan gaya bahasa dan lenggok percakapan tanpa mengemukakan premis.
Model 'standard form' adalah satu bentuk standard kita menyusun premis(-premis) dan kesimpulan. Kesimpulan diletakkan di bawah bar inferens (inference bar), dan ditandakan dengan C. Tujuan model ini ialah utk membantu kita menyenaraikan semua premis yang terlibat, dan disusun bagi membolehkan kita menelusuri setiap premis dan akhirnya membawa kepada kesimpulan. Bentuk standard adalah seperti berikut:
- P1) Meja itu berbentuk segiempat
- P2) Bentuk segiempat ada 4 bucu
----------------------------------- - C) Meja itu ada 4 bucu
Bila dah disusun dalam bentuk di atas, senang kita nak cek satu persatu semua premis dan melihat kaitannya antara satu sama lain dan kaitkan dengan kesimpulan yang dibuat.
Jadi kenapa perlu berhujah? Apa kaitannya dengan penyelidikan? Asasnya tujuan hujah adalah utk mempengaruhi (persuade) orang lain utk menerima pendapat kita. Misalnya, korang ada pendapat X. Macam mana korang nak buat supaya orang lain boleh terima pendapat X tu. Jadi korang kena berhujah. Selain tu kemahiran pemikiran kritikal membolehkan korang (1) menilai jika ada orang lain nak berhujah dengan korang, dan (2) kenalpasti hujah-hujah orang lain.
Bidang penyelidikan menghasilkan teori, pendapat dan ilmu-ilmu baru. Kalau korang jumpa 1 benda baru, orang belum tahu, belum kenal dan belum tentu boleh terima. Kalau korang tak berhujah, orang takkan terima benda/ilmu yang korang jumpa tu, melainkan orang itu sendiri berfikiran kritikal. Jadi dalam penyelidikan kita memang kena ada kemahiran ni.
Apa yg aku tulis ni pun satu hujah juga. Kalau disusun dalam bentuk standard, adalah seperti berikut (4 premis, 1 kesimpulan):
- P1) Penyelidikan menghasilkan benda/ilmu baru.
- P2) Ilmu penyelidikan perlu diterima dan diakui oleh orang lain.
- p3) Orang lain susah terima ilmu baru kalau tiada hujah/alasan kukuh untuk menerimanya.
- P4) Pemikiran kritikal membantu kita menjelaskan (berhujah) dan menyediakan alasan kukuh.
----------------------------------------------------------- - C) Pemikiran kritikal penting supaya hasil penyelidikan diterima oleh orang ramai.
Like i said, aku pun tengah belajar. Jadi setakat inilah dulu...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan