بسم الله الرحمن الرحيم

"We are not in the position to apply pressure on anyone, we are a small country. But we do express our views on things. If we think that people are practicing double standards, we just say so, whether people listen to us or not is a different matter but we feel that we have to give our comment based on the truth." -Tun Dr. Mahathir Mohamad in 'Restoring Muslim's Dignity / Menebus Maruah Ummah'. Jabatan Perkhidmatan Penerangan Malaysia. KL. 2002

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته - Blog ni berkisar tentang hal-hal berkaitan pembangunan Malaysia ke arah Wawasan 2020, terutama berkaitan pembangunan negara menurut acuan Islam. Kita mempunyai cita-cita yg besar tetapi masih berdiri pada asas yg tidak kukuh. Saat kita jatuh, baru kita sedar di mana kita berpijak. (Ilustrasi: Potret Ibnu Sina)







Khamis, 11 Disember 2008

Ciri Pemimpin

(dikemaskini-15/12/2008) - Ahad lepas saya dapat menonton sedikit siaran sudut motivasi Datuk Dr. Hj Mohd Fadhilah Kamsah di Tv3. Tidak ingat apa nama rancangannya, disiarkan pada 7.00-7.30 pg. YBhg Datuk membincangkan tentang pemimpin, dan yang saya dapat tonton adalah berkenaan ciri-ciri pemimpin. Antara ciri pemimpin:
  1. Boleh memimpin diri sendiri-
    Pemimpin perlu menunjukkan contoh yang baik pada anak buahnya. Maka pemimpin harus membimbing diri sendiri dan mencapai kejayaan terlebih dahulu, sebelum memimpin orang lain. Biasanya bagi mereka yang dilahirkan dengan bakat semulajadi untuk jadi pemimpin sudah ada ciri seperti ini. Cuma yang perlu ditekankan kepimpinan yang baik mestilah mengamalkan nilai dan akhlak yang positif, supaya menjadi contoh yang positif kepada anak buah.

  2. Boleh memimpin orang lain-
    Sebagai pemimpin perlulah ada pengikut/orang bawahan dll. Memimpin orang bukan suatu tugas yang mudah. Ini kerana manusia ada pelbagai karenah, ragam, mood dll. Jadi keupayaan seorang pemimpin lebih dilihat berdasarkan kejayaan anak buahnya, berbanding kejayaannya semata-mata. Selain itu pemimpin juga mestilah berpengaruh dan mendominasi pemikiran anak buahnya. Ini penting kerana pemimpin perlu mengajak orang lain (anak buah) untuk bersama-sama menjayakan objektif dan matlamatnya. Jika tidak mendapat kerjasama dari anak buah, matlamat pasti sukar dicapai. Bagaimana untuk mendominasi terpulang pada pemimpin. Ada yang menggunakan kuasa, ada juga yang menunjukkan contoh dan tauladan. Kadar keberkesanan sesuatu kaedah bergantung kepada bentuk dan corak kumpulan yang dipimpin.

  3. Boleh melahirkan pengganti-
    Ini jarang ada di kalangan pemimpin. Biasanya seorang pemimpin boleh memimpin diri, dan kebanyakan pemimpin boleh memimpin orang lain untuk mencapai matlamat pemimpin tersebut. Tetapi jarang ada pemimpin yang mampu memimpin orang lain untuk jadi sepertinya. Rata-rata pemimpin yang baru akan berusaha sendiri untuk mencapai taraf seperti pemimpin yang ada. Sedangkan jika dibantu pemimpin baru akan lebih cepat matang dan bersedia. Mungkin faktor 'naik kepala' sering menghantui pemikiran pemimpin yang ada. Namun sebenarnya ada kebaikan jika diamalkan. (1) Pemimpin lama akan lebih disegani, dan (2) Pemimpin lama dapat meneruskan agendanya. Apabila pemimpin dapat melahirkan pelapis, secara tak langsung menunjukkan pencapaian dan kewibawaannya. Walaupun sudah tidak menjadi pemimpin (cth bersara), agenda diteruskan kerana idea dan pemikirannya sudah diterap pada pemimpin pelapis.

  4. Sedia dipimpin-
    Dan berbanding 3 ciri di atas, mungkin ini paling sukar dilihat di kalangan pemimpin. Faktor ego dan bersifat manipulatif sering menguasai seseorang pemimpin, dan menjadi faktor penghalang kepada kesediaan untuk dipimpin. Tetapi pemimpin yang baik perlu sedia menerima kelemahan diri, dan mendapatkan nasihat daripada orang lain. Hakikatnya manusia tidak sempurna, dan adakala nasihat/pandangan orang lain lebih berkesan terhadap masalah yang kita hadapi.

Dan sebagai tambahan, pemimpin juga perlu jadi:
  1. Pembimbing
  2. Contoh
  3. Pembina semangat
Ciri ini lebih merupakan intipati kepada 4 ciri yang dinyatakan sebelumnya.

Mengapa saya nyatakan di sini?
Kerana penyelidik sebenarnya secara tidak langsung adalah 'pemimpin', dalam erti kata penyelidik akan memimpin masyarakat untuk mempelajari dan menerima suatu ilmu baru. Sebagaimana seorang pengurus syarikat ingin memastikan ideanya dapat membangunkan dan memajukan syarikat, seorang penyelidik perlu memastikan ideanya dapat diterima oleh masyarakat dan dapat memajukan masyarakatnya ke arah yang lebih baik.

2 ulasan:

  1. pemimpin juge memerlukan publisiti kan?.hmm interesting..

    mcm artis la pulak.
    heee

    BalasPadam